سینمای ایران هر سال شاید کمتر از انگشتان یک دست فیلم باکیفیت، زنده و امیدوارکننده تولید می کند. به همین خاطر باید شانس بالایی داشته باشید تا با صرف کمترین هزینه زمانی بتوانید در میان کثیر فیلم هایی که ساخته می شود، آن چند مورد خاص را ببینید. در این میان ممکن است توصیه دوستان […]
ادامه مطلبرولان بارت (ترجمه سایت کلاسی فیلم) وقتی که «گروه هنری برلین» برای دومین بار در سال 1957 برای اجرای «ننه دلاور» وارد پاریس شدند، یک عکاس ژورنالیستی به نام پیک با لنز تله از تمام فرآیند تولید عکس گرفت. به خاطر این عکاسی، ما اکنون تاریخِ تصویریِ صحیحی از نمایش «ننه دلاور» داریم، که من […]
ادامه مطلب(توجه: خطر لو رفتن داستانِ دو فیلم) برخی از شاهکارهای سینما بازسازی یا خلق مجدد یک اثر کلاسیک هستند. به عنوان مثال فیلم «روانی» (1960) ساخته هیچکاک بار دیگر در سال 1998 توسط گاس ون سنت بازسازی شد. در این فیلم تلاش شد حتی نوع تدوین، موسیقی و زوایای دوربین نیز همانند هیچکاک انجام شود. […]
ادامه مطلب«در جست و جوی خوشبختی» نام فیلم زیبایی با بازی ویل اسمیت است که در سال 2006 ساخته شده است. عنوان این فیلم برگرفته از یکی از سکانس های ابتدایی فیلم است که در آن قهرمان فیلم به مسئولینِ مهدکودکِ فرزندش تاکید می کند که املای کلمه خوشبختی روی دیوارنوشته آنجا اشتباه است. (این سکانس […]
ادامه مطلبطبق تعریفی که در مطالعات سینمایی ارائه می شود صدای حکایتگر* (Diegetic Sound) صدایی است که از درون صحنه به گوش می رسد. این صدا اعم از صدای بازیگران، اشیاء و حوادث موجود در صحنه است. در مقابل صدای غیرحکایتگر (Non-Diegetic Sound) صداهایی است که از خارج صحنه شنیده می شوند. به عنوان مثال موسیقی […]
ادامه مطلببرای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید. تاملاتی روی پوستر بالا: فهم پوستر: اعدای که زیر هر ستون نوشته شده سال ساخت آن فیلم است. می دانم که این تنها یک جامعه نمونه کوچک از فیلم های دنباله دار است. به عنوان مثال می دانم که فیلم های ژوراسیک پارک و هری پاتر، سوپرمن … […]
ادامه مطلبگزارشی تحلیلی از «مقاله سینما/ایدئولوژی/نقد» چکیده ایدئولوژی به طور ساده به معنای مجموعه ای از باورها و ارزش ها است که زندگی و جهان بینی مردم را شکل می دهد. در این مقاله گزارشی از یک نظریه سینمایی می دهم که مطابق آن سینما به شکل تمام قد، ابزاری در راستای اهداف ایدئولوژیک است. این […]
ادامه مطلببه نظرم فیلم «فورد علیه فراری» (2019) یک اثر دیدنی و قابل ستایش است. بررسی آن ابعاد مختلفی دارد که در اینجا تنها به یک بعد آن یعنی لنزهای فیلمبرداری می پردازم. در مرحله پیش تولید، کارگردان (James Mangold) و فیلمبردار (Phedon Papamichael) دوست داشتند بر خلاف فیلم های «سریع و خشمگین» (Fast and Furious) […]
ادامه مطلبگاهی اوقات برایم سوال بود که وظایف منشی صحنه چیست؟ چه کسی کلاکت را می زند و بازیگردان یعنی چه؟ در این پست تلاش کردم برخی از مهمترین عوامل تولید یک فیلم را به همراه وظایفشان لیست کنم. لطفا فایل پی دی اف زیر را دانلود کنید. لازم به ذکر است که این تنها برخی […]
ادامه مطلب«روزی روزگاری در هالیوود» (Once upon a time in Hollywood) فیلم عجیبی است که هیچ کس انتظار ساخت آن توسط تارانتینو را نداشت. در این مقاله کوتاه سعی می کنم توضیح دهم که چرا این فیلم مورد تقدیر کارشناسان و برخی از بینندگان جدی سینما قرار گرفت اما توسط بیشتر مخاطبین پسندیده نشد. همچنین در […]
ادامه مطلببرخی از بازیگران حرفه ای سینما برای ارتباط بیشتر با شخصیت داستانی و همچنین نمایش بهتر ظاهر او مجبور به تغییر وزن خود می شوند. این تغییر ظاهری گاهی با کم کردن وزن و گاهی با افزودن آن است. بازیگران زیادی در تاریخ سینما این کار را کرده اند و مقدارهای زیادی از وزن خود […]
ادامه مطلببدون شک علاقه مندان سینما حداقل یک یا چند فیلم کمپانی پیکسار (Pixar) را دیده اند یا برای کودکانشان پخش کرده اند. فیلم هایی مانند «داستان اسباب بازی» یا «کارخانه هیولاها» با کیفیت بالایی تولید می شوند و داستان هایی جذاب با ایده هایی ناب دارند. به همین خاطر برخی از مخاطبین نیز خلاقیت خود […]
ادامه مطلبتغییر قد و قواره بازیگران یکی از تکنیک های مرسوم در ساخت فیلم های سینمایی است. امروزه با وجود تکنیک های کامپیوتری، فیلمبرداری و یا حتی استفاده از ابزار روزمره مانند پله یا کفشِ پاشنه بلند این کار به سادگی انجام می شود. در این شرایط به راحتی می توان یک مرد بلند قامت را […]
ادامه مطلبدر پوستر بالا خط زمانی زمانی اولین فیلم هایی که در برخی از کشورهای خاورمیانه ساخته شده است را می بینید. در پوستر بالا تمرکز بیشتر بر روی فیلم های داستانی و بلند بوده است. ممکن است برخی کشورها فیلم های کوتاه یا مستندی پیش از این تاریخ ها ساخته باشند. برخی کشورها مانند امارات […]
ادامه مطلبآیا تاکنون توجه کرده اید که که واژه های فیلم (film) و مووی (movie) هر دو به صورت مشترک برای اشاره به مجموعه آثار سینمایی استفاده می شوند؟ اما تفاوت این دو واژه چیست؟ آیا تفاوتی دارند یا همان طور که در استفاده روزمره تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد، از لحاظ تاریخی و معنایی […]
ادامه مطلبنسبت تصویر (Screen Ratio) یا (Aspect Ratio) یکی از معروف ترین اصطلاحات سینمایی است که نسبت پهنا و ارتفاع تصویر را با دو عدد به شکل x:y نشان می دهد. مثلا اگر بگوییم نسبت تصویر این فیلم 2:1 است یعنی پهنای تصویر تصویر دو برابر ارتفاع آن است. هدف اصلی این مقاله ارائه سیری مدون […]
ادامه مطلبپوستر فیلم «سکوت بره ها» برازنده یک شاهکار سینمایی است که صاحب 5 جایزه اسکار و چند ده جایزه معتبر بین المللی دیگر است. تجربه نشان داده است که فیلمسازان کارکشته و صاحب سبک علاوه بر خودِ فیلم، توجه ویژه ای به ساخت پوستر و تریلر آن دارند. فیلم «سکوت بره ها» محصول سال 1994 […]
ادامه مطلبرابطه امام حسین (ع) و همسرشان رباب در تاریخ امامان شیعه به عنوان رابطه ای عاشقانه و ادبی می درخشد. رباب و امام حسین (ع) دو فرزند داشتند، یکی عبدالله (علی اصغر) که در واقعه عاشورا شهید شد و یکی سکینه که در کربلا حضور داشت و با خانواده امام به اسارت رفت. سکینه پس […]
ادامه مطلبماتئی ویسنیک هنرمند شناخته شده اهل رومانی است که بیشتر به خاطر نمایشنامه هایش شهرت جهانی گرفته است. یکی از مهمترین نمایشنامه های عاشقانه او که شهرت جهانی برایش آورد در سال 1996 و با نامی غریب نوشته شد. نام این نمایشنامه هست: «داستان خرسهای پاندا به روایت یک ساکسیفونیست که دوست دختری در فرانکفورت […]
ادامه مطلبرمان آنا کارنینا از آثار جاودان ادبیات نوشته لئو تولستوی است. در این رمان شاهزاده لوین قصد خواستگاری از دختری به نام کیتی را دارد. اما کلمات گویای احساسات عمیق او نیستند. با خواندن این بخش از رمان آنا کارنینا عشق فرازبانی آنها را ملاحظه کنید:( ترجمه منوچهر بیگدلی خمسه – نگارستان کتاب – ص […]
ادامه مطلبریچارد برتون و الیزابت تیلور از جمله بازیگران عاشق پیشه تاریخ سینما هستند. شهرت روابط عاشقانه آنها زبانزد مردم بود. مشهور است که در طول فیلمبرداری فیلم کلئوپاترا هنگامی که بوسه آنها در یک صحنه بیش از حد طولانی شد کارگردان فیلم جوزف منکیویچ گفت: آیا این زوج اجازه می دهند من کات بدهم؟ آنها […]
ادامه مطلبدر آپریل سال 1948 بازیگر محبوب سوئدی اینگرید برگمن نامه ای کوتاه به روزلینی کارگردان مشهور ایتالیایی می نویسد و برای همکاری با او اعلام آمادگی می کند. همین نامه کوتاه آتش فشانی از اشتیاق و احساسات را در روزلینی فعال کرد. آنها در سال 1950 فیلم «استرومبولی» را با یکدیگر ساختند و در همان […]
ادامه مطلباحتمالا تاکنون شنیده اید که برخی فیلم ها را به عنوان «فیلم سینمایی» و برخی را «فیلم تلویزیونی» می خوانند. شخصا به خاطر می آورم که برای مدتی طولانی جمعه بعد از ظهرها فیلم های سینمایی خوبی از شبکه یک سیما پخش می شد. اما چند سال بعد، فیلم های تلویزیونی ایرانی و گاهی خارجی […]
ادامه مطلببسیاری از کارشناسان معتقدند هر سکانس یک فیلم به تنهایی یک داستان کوچک محسوب می شود. پس برای فیلمنامه نویس و کارگردان بسیار مهم است که سکانس ها یا همان خرده داستان های خود را چگونه تالیف و تنظیم و تدوین می کنند. برای نویسندگان به طور ویژه هر سکانس باید ابتدا و انتها داشته […]
ادامه مطلبدر دوره تولید فیلم های صامت مردی ظهور کرد که خودش را «دکتر فیلم»[1] می خواند. او ادعا می کرد به تنهایی قادر است هر فیلم ضعیفی را به یک شاهکار تبدیل کند. شعار تبلیغاتی او این بود که «تمام فیلم های بد هنگامی که می میرند نزد رالف اسپنس می روند»[2]. گرچه شغل اصلی […]
ادامه مطلب[بخش هایی از مقاله پرونده مریل استریپ در کلاس بازیگری] … آنچه مریل استریپ (Meryl Streep) را از رقبای خود متمایز می کند، هنر او در بیان است. راجر ابرت منتقد مشهور سینما بارها و بارها استریپ را به خاطر بازی درخشان و فن بیانش ستوده است. بازیگران خوب بسیاری در سینما وجود دارند که با […]
ادامه مطلبدر جهانی زندگی میکنیم که زنان خواسته یا ناخواسته، خوب یا بد، در کنار مردان خواهان حقوق برابر هستند. شاید حدود صد سال پیش در غرب بود که نیاز به نیروی کار ارزان و احتمالا عوامل اجتماعی دیگر سبب شد حضور زنان در جامعه پررنگ تر شود. از آن زمان به تدریج احساس شد که […]
ادامه مطلبظاهرا «مردم» واژه مقدسی است که اشاره به گروهی تاثیرگذار و مهم دارد. مردم آزادی می خواهند؛ مردم رفاه می خواهند؛ مردم این یا آن رهبر را می خواهند؛ مردم خفت را نمی پذیرند؛ مردم می جنگند؛ مردم انتخاب می کنند و مردم جان می دهند. خواص و بزرگان جامعه نیز همیشه از این مردم […]
ادامه مطلببسیاری از کارشناسان و علاقه مندان به سینما و تلویزیون معتقدند سریال بازی «تاج و تخت» (Game of Thrones) بهترین سریالی است که تاکنون ساخته شده است. این سریال پرطرفدار از سال 2011 شروع به پخش کرد و چند روز پیش (اواسط آپریل 2019)، پخش فصل هشتم آن شروع شد. در این مقاله قصد ندارم […]
ادامه مطلبصحنه های تخت خواب در فیلم های اصغر فرهادی اولین مقاله ویدئویی سایت سیر مشاهدتی با عنوان صحنه های تخت خواب در فیلم های اصغر فرهادی و به زبان انگلیسی در سایت یوتویب منتشر شده است. شما می توانید این ویدئو را در لینک زیر دانلود کنید یا ویدئو را در سایت یوتیوب مشاهده کنید. […]
ادامه مطلبیکی از درس هایی که از یک سیر مشاهدتی می گیریم، علاقمندی های یک کارگردان است. در کلیپ زیر مجموعه نمادهایی که در ابتدای فیلم های اصغر فرهادی آمده است را ملاحظه می کنید. به نظر می رسد فرهادی علاقه زیادی به استفاده از یک سمبل یا نماد در ابتدای فیلم ها برای بیان موجز […]
ادامه مطلبامبرتو اِکو (Umberto Eco) فیلسوف و منتقد ادبی ایتالیایی در مقاله ای با عنوان «تفسیر فیلم های دنباله دار»[1] که در کتاب «محدودیت های تفسیر» منتشر شده است به ارزیابیِ هنریِ فیلم های دنباله دار می پردازد. نکته جالب برای ما، توجه به فیلم های دنباله دار است که شاید یکی از ارکان پروژه سیر […]
ادامه مطلبجهش ترسناک یک تکنیک تصویری برای ایجاد هیجان یا ترس در بیننده است. این تکنیک لزوما محتوای ترسناکی ندارد و دلیل ترسیدن بینندگان عدم آمادگی آنها برای دیدن صحنه بعدی است. بسیاری از علاقه مندان سینما معتقدند گرچه جهش ترسناک در بسیاری از فیلم های خوب مانند («درخشش» ساخته استنلی کوبریک) استفاده شده است، اما آفت […]
ادامه مطلبسوزان سانتاگ در مقاله «تخیل فاجعه محور» که در کتاب «علیه تفسیر»[1] در سال 1966 منتشر کرده است، تلاش می کند ساختار اصلی فیلم های علمی تخیلی را پیاده کند. این ساختار یا الگوی کلی نقاط اشتراک تعداد بسیار زیادی از فیلم های علمی تخیلی است. ما معتقدیم این کار خانم سانتاگ به نوعی شبیه […]
ادامه مطلبدر این کلیپ کوتاه مانی حقیقی کارگردان صاحب ایده کشورمان ادعا می کند که از جمله مهمترین تفاوت های سینما و تئاتر در قاب و مونتاژ است. در رسانه تئاتر بینندگان گرچه در فاصله نزدیک نسبت به بازیگران حضور دارند، اما نمی توانند جزئیات چهره و بدن آنها را ببینند. در حالی که در سینما […]
ادامه مطلبتولد یک آوانگارد نو: دوربین-قلم الکساندر آستروک ترجمه توسط تیم سیرمشاهدتی[1] «چیزی که در سینما مرا جلب می کند انتزاع است.» (اورسون ولز) هیچ کس نمی تواند درک کند که در همین لحظه اتفاقی در حال رخ دادن در سینما است. درک سینمایی ما توسط فیلم های عادی ای که هر سال بیرون می آیند و […]
ادامه مطلب