Romeo + Juliet 1996
کارگردان | Baz Luhrmann |
---|---|
نویسنده | William Shakespeare, Craig Pearce |
زمان | 120 |
کشور | امریکا |
ژانر | درام، عاشقانه |
خلاصه فیلم
رومئو و ژولیت از دو خانواده سرشناس و پولدار اما دشمن یکدیگر هستند. آنها به طور تصادفی عاشق یکدیگر می شوند و مخفیانه ازدواج می کنند. در یک حادثه کینه توزانه رومئو مجبور می شود انتقام خون دوست صمیمی اش را بگیرد. رومئو به خاطر قتل تبعید می شود و ژولیت باید تا یک هفته دیگر تن به یک ازدواج اجباری بدهد. کشیش شهر داروی خواب آوری به ژولیت می دهد تا همه فکر کنند او مرده است، و به رومئو نامه ای می نویسد تا بعد از مراسم تدفین با یکدیگر فرار کنند. اما نامه به دست رومئو نمی رسد. رومئو با خبردار شدن از مرگ ژولیت و با آمدن بر بالین به ظاهر بی جان او خودکشی می کند. ژولیت هم که از خواب بیدار میشود و متوجه مرگ عشقش می شود، خود را می کشد.
لیست بازیگران
نام | شخصیت |
---|---|
Leonardo DiCaprio | Romeo |
Claire Danes | Juliet |
John Leguizamo | Tybalt |
Harold Perrineau | Mercutio |
Pete Postlethwaite | Father Laurence |
Paul Sorvino | Fulgencio Capulet |
Brian Dennehy | Ted Montague |
Paul Rudd | Dave Paris |
Vondie Curtis-Hall | Captain Prince |
Miriam Margolyes | The Nurse |
گالری تصاویر و ویدئو
تصاویر
ویدئو ها
نقد فیلم رومئو و ژولیت
فیلم رومئو و ژولیت (Romeo + Juliet) اقتباس آزاد و مدرنی از نمایشنامه تراژدی شکسپیر است. به همین خاطر پلات و دیالوگ ها به صورت عمده از متن شکسپیر اخذ شده است. با این وجود فیلم چندان قدرتمندی از این نمایشنامه به وجود نیامده است. در واقع کارگردان نتوانسته تکلفی که در متن شکسپیر (به خاطر ذات نمایشنامه ای و قدیمی آن) وجود دارد را به شکل مدرن درآورد. کات های بسیار نامالوف، صحنه های تکراری، زوایای نامناسب دوربین، حرکت های سریع دوربین و زوم های اغراق آمیز و همچنین استفاده از لوکیشن های تکراری از جمله ضعف های فیلم است. راجر ابرت معتقد است نه تنها این فیلم برای طرفداران جدی شکسپیر ناامید کننده است، بلکه حوصله کسانی را که به سینما می روند تا یک فیلم اکشن سریع (MTV-style) ببینند را سر می برد. او در نهایت نتیجه می گیرد که ساخت این فیلم در کل ایده بدی بود.
بازیگری این فیلم (Romeo + Juliet) نیز به تبع فیلمنامه و کارگردانی از سطح قابل قبولی برخوردار نیست. نقش ها خوب تقسیم نشده است، زیرا دیکاپریو جثه ریز و چهره ای کودکانه دارد حال آنکه دینز (ژولیت) بزرگ جثه است و از لحاظ سنی بزرگتر از دیکاپریو به نظر می آید. همچنین بازی ها بیشتر از اینکه سینمایی باشند، اغراق آمیز و تصنعی هستند. بیان ها اغلب بی احساس و شبیه روخوانی است. گریه رومئو برای مرگ ژولیت بسیار تصنعی است. ژولیت بسیار مصنوعی ناراحت می شود و گریه می کند (به جز گریه در آخرین صحنه که بسیار هنرمندانه است). البته باید اذعان کرد که بعضی از بازیگران نقش مکمل مانند پرستار و یا کشیش بازی قابل قبولی از خود به نمایش می گذارند. در این بین پیت پوستلوایت (Pete Postlethwaite) در نقش کشیش بازیگر شناخته شده ای است که پیش از این در فیلم هایی همچون «مضنونین همیشگی» و «به نام پدر» بازی کرده بود و برای بازی فوق العاده اش در فیلم «به نام پدر» نامزد دریافت جایزه اسکار شد.
این فیلم (Romeo + Juliet) از لحاظ داستانی باید گفت محتوای کلی از شکسپیر اخذ شده است و قوت های یک اثر عاشقانه و تراژدی را داراست. با این وجود به نظر می رسد هنر کارگردان و نویسنده دوم در مدرن سازی و اقتباس از این نمایشنامه چندان قابل ستایش نیست. لوکیشن ها اغلب بسته هستند و منطق فیلم چندان مدرن نیست. در واقع می توان گفت که اقتباس مدرن از نمایشنامه شکسپیر به نشان دادن پلیس و هلیکوپتر و اسلحه محدود شده است. فضای داستان همچنان کلاسیک است و بیینده منطق استفاده از هلیکوپتر، تفنگ و یا حتی تلویزیون (در ابتدای فیلم) را درک نمی کند. البته کارگردان سعی کرده معانی سمبلیک به این المان ها بدهد و ادامه دار بودن تراژدی شکسپیر را به نمایش بگذارد. به عنوان مثال نمایش مکرر مجسمه دست باز حضرت مسیح (ع) به نوعی یادآوری دعوت به صلح و آرامش است. در ابتدای فیلم، قرارگیری مجسمه در میان دو برج خانواده های مونتیاگ و کاپوله گواه این مطلب است. اما تکرار آن چندان هنرمندانه نیست.
نقاط قوت:
- طراحی لباس (خصوصا در مهمانی)
- فیلمنامه اقتباسی بازسازی مدرن نمایشنامه شکسپیر
نقاط ضعف:
- فیلمبرداری ضعیف
- استفاده از صحنه های تکراری (مجسمه شهر)
- تدوین ضعیف (کات های ناگهانی، اسلوموشن)
- بازی تصنعی و غیر مالوف برای سینما
دیالوگ های ماندگار
- Romeo: I dreamt a dream tonight.
Mercutio: And so did I.
Romeo: And what was yours?
Mercutio: That dreamers often lie.
- Romeo: But, soft! What light through yonder window breaks? It is the east, and Juliet is the sun.
- Juliet: O Romeo, Romeo, wherefore art thou Romeo? Deny thy father and refuse thy name, or if thou wilt not, be but sworn my love, and I'll no longer be a Capulet.
جوایز
عنوان جایزه | برنده | کاندید |
---|---|---|
اسکار (1997) | Best Art Direction-Set Decoration Catherine Martin Brigitte Broch |
|
جایزه BAFTA (1998) | Nellee Hooper Best Screenplay - Adapted Craig Pearce Baz Luhrmann Best Production Design Catherine Martin Baz Luhrmann |
Best Cinematography Donald McAlpine Best Editing Jill Bilcock Best Sound Gareth Vanderhope Rob Young Roger Savage |
جشنواره بین المللی فیلم برلین (1997) | Baz Luhrmann (Alfred Bauer Award) Best Actor Leonardo DiCaprio (Silver Berlin Bear) |
Baz Luhrmann (Golden Berlin Bear) |
چندین جایزه و نامزدی دیگر |