In the Name of the Father 1993
کارگردان | Jim Sheridan |
---|---|
نویسنده | Gerry Conlon, Terry George & Jim Sheridan |
زمان | 133 |
کشور | ایرلند، انگلستان، آمریکا |
ژانر | بیوگرافی، درام، تاریخی |
خلاصه فیلم
جری جوان بیکار و شروری است که با خانواده خود در شهر بلفاست ایرلند زندگی می کند. او به اصرار پدرش برای کار به لندن می رود. در انفجار بزرگی در شهر رخ می دهد (4 اکتبر 1974)، جری و سه تن از دوستانش به عنوان متهمان این انفجار معرفی می شوند. فشار افکار عمومی بر روی پلیس و دادگاه بریتانیا در نهایت منجر به محکومیت جری و دوستانش می شود. علی رغم اینکه گروه IRA مسئولیت انفجار را به عهده می گیرد، آنها از زندان آزاد نمی شوند. همچنین تمام اعضای خانواده جری به عنوان همکاران این عملیات تروریستی راهی زندان می شوند. در زندان جری که مرگ پدرش را نزدیک می بیند، با یکی از وکلای بریتانیا همکاری کرده و به کمک او پرونده اش را مجددا باز می کند. وکیل به طور تصادفی به اسنادی برمی خورد که باعث رسوایی سیستم قضایی بریتانیا و تبرئه جری و خانواده اش پس از 15 سال می شود. اما این آزادی دیرهنگام چه سود که پدر جری در زندان می میرد و آنها 15 سال از زندگی خود را از دست می دهند.
لیست بازیگران
نام | شخصیت |
---|---|
Daniel Day-Lewis | Gerry Conlon |
Pete Postlethwaite | Giuseppe Conlon |
John Lynch | Paul Hill |
Beatie Edney | Carole Richardson |
Corin Redgrave | Robert Dixon |
Emma Thompson | Gareth Peirce |
Mark Sheppard | Paddy Armstrong |
Jamie Harris | Deptford Jim |
Frank Harper | Ronnie Smalls |
Britta Smith | Annie Maguire |
گالری تصاویر و ویدئو
تصاویر
ویدئو ها
نقد فیلم به نام پدر
نقد فیلم «به نام پدر» (In the name of the father) اغلب تحت تاثیر باورهای سیاسی و اجتماعی است. علی رغم موضع نرم و غیرواقعی که سازندگان علیه انگلستان و به نفع ایرلند دارند, ما سعی می کنیم از این امر صرف نظر کنیم. کارگردانی و فیلمبرداری این اثر یکی از کارهای خوب سینما است (جزو 250 فیلم برتر). متاسفانه هم سال شدن این فیلم با شاهکارهایی همچون شیندلر لیست و پیانو مانع از کسب جوایز زیاد شده است و آن را در حد نامزدی متوقف کرده است. فیلم در نگاه اول با فلش بکی از میانه فیلم به ابتدا می رود و بیننده را با پیش زمینه مساله آشنا می کند. مولفه ای که این فلش بک را میسر می کند, استفاده از نوار کاستی است که جری برای ضبط صدایش استفاده می کند. طراحی صحنه ها و زوایای نگاه دوربین به داستان بسیار گیرا و تاثیرگذار است. طراحی سلول های زندان و جو حاکم در دادگاه ها و شهرهای بریتانیا به خوبی نشانگر جو ملتهب و اختلاف عمیق بین مردم است. از جمله صحنه های به یادماندنی و قدرتمند فیلم صحنه ابتدایی فیلم است که جری و دوستش توسط پلیس بریتانیا تعقیب می شوند. دوربین به خوبی توانسته است از زوایای خیلی تند مانند نگاه از بالا (چشم پرنده) و نگاه از پایین که اغراق گر است صرف نظر کند. زوایای اندک و ملایم به انتقال مفاهیم واقعی و در عین حال داستانی فیلم کمک کرده است. با این وجود تعداد کلوزآپ ها اندکی زیاد است و بیننده را از اطلاعات کم صحنه خسته می کند. همچنین صحنه مرگ پدر جری که با یک کات زیبا منجر به صحنه تنهای او در اتاقی با پوستر چگوارا می شود, نشان دهنده این است که مبارزه تنها باق مانده جری از این دنیا است. یکی از نقاط قوت فیلم موسیقی های گیرایی است که در طول فیلم پخش می شود. ارزش و غنای این آثار بسیار بالاست. به عنوان مثال آهنگ «آیا این عشق است» از باب مارلی (Bob Marley) خواننده, آهنگساز و فعال اجتماعی معروف جامائیکایی از جمله این آثار است. همچنین آهنگ «به نام پدر» پائول هیوسن (Paul Hewson) معروف به بونو برای این فیلم (In the name of the father) ساخته شده است (بونو مشهور است به تلاش هایش برای آشتی ایرلند شمالی و جنوبی و نامزد دریافت صلح نوبل).
از جمله بازیگران قدرتمند این فیلم (In the name of the father) باید به بازی دنیل دی-لوئیس (جری) و پیت پوستلثوایت (پدر جری) اشاره کرد. دنیل در نقش پسری چموش و بی خیال بسیار خوب می درخشد و در عین حال از میانه فیلم تغییرات شخصیتی خود را از یک جوان خام به یک فعال سیاسی و یک فرزند مسئولیت پذیر به خوبی به نمایش می گذارد. او در عین حفظ سادگی و صمیمت شخصیت, بسیار پرانرژی خشم می کند, فریاد می زند و با پدرش بحث می کند. از سوی دیگر پیت, مردی آرام و دلسوز است که جلوی پسرش غرور را حفظ می کند ولی دلسوزی در نگاه و کلام او موج می زند و این ویژگی مشترک پدر و پسر است. پیت بازیگر شاخصی است که پیش از این نیز در فیلم های معروفی همچون مضنونین همیشگی, تلقین (inception) و رومئو و ژولیت بازی کرده است. بازی اما تامسون (وکیل) نیز در جای خود ستودنی و چشمگیر بود. تامسون در همین سال برای بازی در فیلم پایان هاواردز برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
داستان فیلم «به نام پدر» (In the name of the father) گرچه در لایه اصلی از خاکستری و پیچیده بودن شخصیتها بهره می برد, اما در لایه های زیرین ساده سازی شده است. شخصیت جری از طرفی شرور و غیراجتماعی است (او دزدی می کند) و از سوی دیگر در ماجرای بمب گذاری بی گناه است. بازپرسان و مدعی العموم تحت فشار جامعه مجبورند جری و دوستانش را محاکمه کنند و در ادامه برای ممانعت از یک بیآبرویی بزرگ اعتراف مسببین اصلی بمب گذاری را مخفی می کنند. آنها نه آدم های بدی هستند نه فرشته هایی معصوم! با این وجود شخصیت دوست جری (پائول هیل) و خانواده جری بسیار ساده و بدون طراحی است. شخصیت پائول بسیار در سایه و کمرنگ است. حال آنکه در واقع پیچیدگی شخصیت او بیشتر است, چرا که رسما عضو گروه IRA بوده است. این ساده سازی داستان به حدی است که ما بی شک معتقدیم پائول و جری بی گناه هستند. خانواده جری بسیار معصوم و از همه اطراف بی اطلاع هستند. چهره معصوم خواهر و برادر جری بیننده را نسبت به انسانی و عقلانی بودن دادگاه به تردید می اندازد. از سوی دیگر دیالوگ ها بسیار سنجیده و قدرتمند هستند (مثلا زندانبان پس از شنیدن اینکه جری متولد بلفاست است می گوید پس اهل بریتانیا هستی, مشاجره جری و وکیل درباره لفظ آزادی و برابری نیز شایان ذکر است).
نقاط قوت:
- موسیقی
- فیلمنامه
- بازیگری
- فیلم برداری
نقاط ضعف:
- ساده سازی داستان
- کلوزآپ زیاد
دیالوگ های ماندگار
- Carole: Jim! Our rule. No property, no law. Just love.
- Gerry Conlon: I'm an innocent man. I spent 15 years in prison for something I didn't do. I watched my father die in a British prison for something he didn't do. And this government still says he's guilty. I want to tell them that until my father is proved innocent, until all the people involved in this case are proved innocent, until the guilty ones are brought to justice, I will fight on. In the name of my father and of the truth.
- Detective: Next time you'll see Belfast, they'll be flying day trips to the moon.
- Gareth Peirce: [With tears in her eyes] Well, I think they ought to take the word 'compassion' out of the English dictionary.
جوایز
عنوان جایزه | برنده | کاندید |
---|---|---|
اسکار (1994) | بهترین فیلم Jim Sheridan بهترین بازیگر نقش اول مرد Daniel Day-Lewis بهترین بازیگر نقش مکمل مرد Pete Postlethwaite بهترین بازیگر نقش مکمل زن Emma Thompson بهترین کارگردان Jim Sheridan بهترین فیلم نامه اقتباسی Terry George Jim Sheridan بهترین تدوین فیلم Gerry Hambling |
|
گلدن گلوب (1994) | بهترین فیلم بهترین بازیگر نقش اول مرد Daniel Day-Lewis بهترین بازیگر نقش مکمل زن Emma Thompson بهترین موسیقی Bono Gavin Friday Maurice Seezer Song: You Made Me the Thief of Your Heart |
|
BAFTA (1994) | بهترین بازیگر نقش اول مرد Daniel Day-Lewis بهترین فیلم نامه اقتباسی Terry George Jim Sheridan |
|
خرس طلایی جشنواره برلین (1994) | بهترین فیلم Jim Sheridan |
|
جوایز دیگر | 6 جایزه دیگر | بیش از 20 کاندید |