کارگاه صدرنگ
Double Indemnity Poster قابلیت پخش عمومی : بله

Double Indemnity 1944

کارگردان Billy Wilder
نویسنده Billy Wilder, Raymond Chandler
زمان 107
کشور آمریکا
ژانر نوآر، جنایی

10 / 8.3

امتیاز
imdb

10 / 8.5

امتیاز
ما

خلاصه فیلم

والتر مامور فروش بیمه در یک شرکت خصوصی بیمه گزار است. او به طور تصادفی با زنی آشنا می شود که از همسرش متنفر است. زن به والتر پیشنهاد می دهد که شوهرش را بیمه عمر کند و سپس او را بکشد تا با بدست آوردن پول بیمه بتوانند با یکدیگر زندگی کنند. والتر نیز که عاشق زن شده است می پذیرد و تمام تجربه خود را به کار می برد تا قتل دقیقا مشابه یک خودکشی به نظر بیاید. اما همکار والتر که مردی بسیار باتجربه و ماهر است، به قضیه مشکوک می شود. در عین حال والتر پی می برد که زن با مرد دیگری نیز در ارتباط است. والتر که متوجه می شود زن او و جوانی دیگر را فریب داده تا بتواند به خواسته های شوم خود برسد، شبانه به منزل زن می رود. در آنجا به ضرب گلوله زن زخمی شده و زن را به قتل می رساند.

مشاهده بیشتر

لیست بازیگران

نام شخصیت
Fred MacMurray Walter Neff
Barbara Stanwyck Phyllis Dietrichson
Edward G. Robinson Barton Keyes
Porter Hall Mr. Jackson
Jean Heather Lola Dietrichson
Tom Powers Mr. Dietrichson
Byron Barr Nino Zachetti
Richard Gaines Edward S. Norton, Jr.
Fortunio Bonanova Sam Garlopis
John Philliber Joe Peters

گالری تصاویر و ویدئو


Double Indemnity 1944
1
Double Indemnity 1944
2
Double Indemnity 1944
3
Double Indemnity 1944
4
Double Indemnity 1944
5
Double Indemnity 1944
6
Double Indemnity 1944
7
Black Street and Shadows - Double Indemnity (1944)
Face Acting - Double Indemnity (1944)
Bad Shooting - Double Indemnity (1944)
Femme Fatale - Double Indemnity (1944)
Suspension - Double Indemnity (1944)
Great Ending - Double Indemnity (1944)
Noir Characteristics - Double Indemnity (1944)
Double Indemnity 1944
Double Indemnity 1944
Double Indemnity 1944
Double Indemnity 1944
Double Indemnity 1944
Double Indemnity 1944
Double Indemnity 1944
1/7
2/7
3/7
4/7
5/7
6/7
7/7

نقد فیلم غرامت مضاعف

بیلی وایلدر با داشتن شش جایزه اسکار در کارنامه خود به عنوان یکی از بهترین کارگردانان سینمای هالیوود شناخته می شود. او شم بسیار بالایی در داستان پردازی و تبدیل امور ساده و پیش پا افتاده به یک شاهکار دارد. به عنوان مثال می توان به فیلم غرامت مضاعف (Double Indemnity) اشاره کرد. این فیلم یکی از نمونه های کلاسیک و اعلای ژانر نوآر است که تم زن اغواگر، شب بارانی، تنهایی قهرمان فیلم و پایان غم بار در آن به وضوح دیده می شود. از سوی دیگر تصویربرداری جان سیتز (John Seitz) به خوبی تیزی سایه ها، تندی زاویه ها و تاریکی صحنه ها را به نمایش گذاشته است. داستان اصلی نوشته جیمز کین (James Cain) است، اما وایلدر و چندلر با اعمال تغییراتی آن را به روی پرده سینما بردند. والتر نف مامور فروش بیمه است که به منزل یکی از مردان ثروتمند شهر برای تمدید بیمه خودرویش می شود. او در آنجا با زنی زیبا در حوله سفید حمام و بالای پله ها، با ساق هایی اغواگر روبرو می شود که او را تحت تاثیر قرار می دهد و شروع داستانی جنایی و تراژیک است. این شاهکار وایلدر در نوع داستان پردازی و نحوه فیلمبرداری است که صحنه دیدار نف و زن را برای تمام علاقمندان سینما به یادگار می گذارد. از سوی دیگر وایلدر و چندلر با تکنیکی ساده اما بدیع داستان خود را به حرکت وامی دارند. داستان از زمانی آغاز می شود که نف زخمی و در آستانه مرگ به اتاق کارش می رود و نواری طولانی از اعترافات خود را برای همکارش کیز ضبط می کند. صدای نف به عنوان راوی روی داستان او پخش می شود (تکنیک صدای روی فیلم که در این فیلم موفقیت آمیز بود در فیلم بعدی وایلدر یعنی سانست بولوار نیز انجام می شود). تمام داستان فلش بکی از داستان غم انگیز شکست عشقی و جنایت نافرجام والتر نف است. صحنه انتهایی فیلم (Double Indemnity) نیز مجددا ابداع وایلدر است. در داستان اصلی نف در اتاق گاز می میرد، اما وایلدر تصمیم می گیرد با ایجاد صحنه ای تاثیرگذار و دیالوگی گرم بین نف و کیز در راه آسانسور اداره بیمه به داستانش پایان بدهد. از جمله نقاط ضعف کارگردانی استفاده نامناسب از گریم و جلوه های ویژه است. هنگامی که نف در تیراندازی متقابل با زن زخمی می شود یا زن را می کشد خون کمی دیده می شود و زخم اصلا مشخص نیست. حتی در سکانس های اصلی مرگ و ضعیف شدن نف نیز اثر چندانی از خونریزی یا زخم وجود ندارد. همچنین در صحنه های اعتراف نف در حالی که ضعیف می شود، عرق روی صورتش بسیار مصنوعی و غیرواقعی است.

فرد مک مورفی در نقش والتر نف و باربارا استنویک در نقش زن اغواگر بازی های کم عیبی را به اجرا می گذارند. والتر به خوبی می تواند چهره مردی تنها و مصمم ولی ساده و عادی را بازی کند. شخصیت های داستان غرامت مضاعف (Double Indemnity) بدون عمق و زاویه های خاص و صرفا نمونه عادی از یک شهروند قرن آمریکایی است. از سوی دیگر زن نیز سرد و بی روح است. او تظاهر به عشق والتر می کند ولی در نگاهش سردی و خشونت موج می زند. تنها بارقه ای از عشق و محبت در زن هنگامی دیده می شود که او از شلیک دوم به والتر خودداری می کند! از جمله صحنه های ماندگار و زیبای فیلم زمانی است که نف در حال خفه کردن شوهر زن است و دوربین روی صورت آرام ولی به وضوح پرتشویش زن ایست کرده است. بازیگران دیگر در کنار شخصیت های اصلی وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند. تنها نکته منفی که شاید قابل ذکر باشد، بازی تصنعی و عشق دم دستی والتر و زن به یکدیگر است. خصوصا زن در صحنه های عاشقانه به مرد می آویزد، دیالوگ های عجیب و رفتاری تصنعی از خود نشان می دهد. البته این نوع بازی در تاریخ سینما و شاید تا چند دهه پیش رواج بسیاری داشت و نمی توان گفت این نکته در آن زمان نقطه ضعفی محسوب می شده است.

دیالوگ های ظریف و گاهی توام با طنازی فیلمنامه این فیلم  (Double Indemnity) را به شاهکاری تاریخی تبدیل کرده است. این فیلم داستان ساده ای دارد که در جملات اولی فیلم بیان می شود: «من او را برای پول و یک زن کشتم. نه پول را به دست آوردم و نه آن زن را»! اما کشش فیلم هرگز با دانستن انتهای آن از بین نمی رود و این جذابیت یک فیلم کلاسیک است. نویسنده به خوبی مقاومت والتر در مقابل وسوسه های اولیه زن را نشان می دهد. این مقاومت ها ذهن یک بیننده شکاک را ارضا می کند که والتر به راحتی تن به این جنایت نداد. از سوی دیگر انگیزه های زن، دخترخوانده و پسر جوانی که او نیز فریفته زن شده است، همگی قابل درک و منطقی است. در کنار این داستان قوی دیالوگ ها به قدرت فیلم کمک می کنند. والتر که دوستش کیز را می شناسد می داند که او قلبی مهربانی ولی زبانی تیز و صریح دارد. به همین خاطر چند بار در مقابل جملات تیز کیز می گوید: من هم تو را دوست دارم! این دیالوگ ساده چنان عمقی به رابطه کیز و والتر می دهد که شاید چندین سکانس طولانی قادر به چنین کاری نبود.

نقاط قوت:

  • فیلمنامه
  • فیلمبرداری
  • بازیگری
  • نورپردازی

نقاط ضعف:

  • بازی تصنعی
  • جلوه های ویژه ضعیف

دیالوگ های ماندگار

  • Walter Neff: Know why you couldn't figure this one, Keyes? I'll tell ya. 'Cause the guy you were looking for was too close. Right across the desk from ya.
    Barton Keyes: Closer than that, Walter.
    Walter Neff: I love you, too.
  • Barton Keyes: Desk job? Is that all you can see in it? Just a hard chair to park your pants on from 9 to 5? Just a pile of papers to shuffle around and 5 sharp pencils and a scratchpad to make figures on? Maybe a little doodling on the side? Well that's not the way I look at it, Walter. To me, a claims man is a surgeon. That desk is an operating table and those pencils are scalpels and bone-chisels. And those papers are not just forms and statistics and claims for compensation. They're alive. They're packed with drama, with twisted hopes and crooked dreams. A claims man, Walter, is a, is a doctor and a bloodhound and a…

جوایز

عنوان جایزه برنده کاندید
اسکار (1945) بهترین فیلم
بهترین بازیگر نقش اول زن
Barbara Stanwyck
بهترین کارگردان
Billy Wilder
بهترین فیلمنامه
Raymond Chandler
Billy Wilder
بهترین فیلمبرداری
John F. Seitz
بهترین صداگذاری
Loren L. Ryder
بهترین موسیقی
Miklós Rózsa
New York Film Critics Circle Awards (1944) بهترین بازیگر نقش اول زن
Barbara Stanwyck
بهترین کارگردان
Billy Wilder
جوایز دیگر دو جایزه

نظرات

Double Indemnity Poster قابلیت پخش عمومی : بله
مشاهده پرونده مربوطه