Inception 2010
کارگردان | Christopher Nolan |
---|---|
نویسنده | Christopher Nolan |
زمان | 148 |
کشور | امریکا، انگلیس |
ژانر | اکشن، علمی تخیلی، رازآلود |
خلاصه فیلم
کاب خلافکاری ماهر در نفوذ در رویا است. او با استخراج رازهای مردم در هنگام خواب دیدن عملا فکر و تصمیمات آتی آنها را به سرقت می برد. در یکی از عملیات های گذشته او همسرش را از دست داده و دچار مشکلات روحی شدید است. همچنین او به اتهام قتل همسرش تحت تعقیب است و به همین خاطر نمی تواند به کشورش بازگردد تا بار دیگر دو فرزندش را ببیند. یک سرمایه دار به کاب پیشنهاد می دهد تا این بار نه با دزدیدن رویا که با تلقین در ذهن پسر رقیبش، موجبات نابودی شرکت پدرش را فراهم آورد. در مقابل سرمایه دار قول می دهد موجبات آزادی و بازگشت کاب به کشورش را مهیا کند. کاب بهترین همکاران را انتخاب کرده و پروژه را به اتمام می رساند.
لیست بازیگران
نام | شخصیت |
---|---|
Leonardo DiCaprio | Cobb |
Joseph Gordon-Levitt | Arthur |
Ellen Page | Ariadne |
Tom Hardy | Eames |
Ken Watanabe | Saito |
Dileep Rao | Yusuf |
Cillian Murphy | Robert Fischer |
Tom Berenger | Browning |
Marion Cotillard | Mal |
Pete Postlethwaite | Maurice Fischer |
گالری تصاویر و ویدئو
تصاویر
ویدئو ها
نقد فیلم تلقین
فیلم «تلقین» (Inception) مورد استقبال بسیار زیاد مخاطبین قرار گرفت و توانست بیش از 130 جایزه شامل چهار جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد. علاوه بر آن در رده بندی بهترین فیلم های سایت imdb نیز جزو 15 فیلم برتر تاریخ سینما قرار گرفته است. به همین خاطر تحلیلها و نقدهای بسیاری در مورد این فیلم وجود دارد (از جمله انتقادات اعتقادی). قدر مسلم این فیلم از جمله شاهکارهای سینمای هالیوود و کریستوفر نولان است. بهره بردن از یک فیلمنامه قوی و بازی فوق العاده بازیگران حرفه ای همچون دیکاپریو ارزش این فیلم را بیشتر می کند. از سوی دیگر مهارت فیلمبرداری و جلوه های ویژه در این فیلم شکل منحصر بفردی دارد. حقیقتا نولان نمایشی باورپذیر از اتفاقات عجیب و خرق عادت را در زمان رویا دیدن به تصویر می کشد (سکانس چرخیدن خیابان با ساختمانها، خودروها و عابرین و تا شدن آن روی هم – سکانس Mind Power). با این وجود نقدهای جدی و مهمی بر این فیلم وارد است که با در نظرگرفتن آنها این فیلم مستحق جایگاه رفیع کنونی نیست.
از نکات جالب فیلم تلقین (Inception) کارگردانی و نویسندگی ماهرانه نولان است. صحنه انتهایی فیلم که فرفره (وسیله شناخت خواب از بیداری) کاب در حال چرخش است و فیلم به انتها می رسد، مخاطب را با این سوال مواجه می کند که آیا این جهان نیز رویایی دیگر نیست. در واقع تم موجود در این فیلمنامه (همانند فیلم زندگی پی) تصمیم است. نویسنده درصدد است تا بگوید حقیقت و رویا مرزهای باریکی دارند که تنها یک تصمیم می تواند آنها را از یکدیگر متمایز کند. در واقع سورئالیسم نولان نوع مدرن آن است که مرز باریکی با رئالیسم دارد. کاب مدت ها در رویای خصوصیاش با همسرش زندگی کرده بود چون تصمیم داشت آنجا را واقعی بیانگارد. زمان شخصی از جمله مفاهیم مورد علاقه نولان است (همانند فیلم مومنتو).
بازی دیکاپریو در این فیلم (Inception) همچون اغلب فیلمهایش پخته و کم نقص است و شاید بتوان ادعا کرد به بلوغ خود رسیده است. او احساسات متعددی از جمله فشار، عذاب روحی، حس گناه و خشم را به خوبی نشان می دهد. گویی عشق و محبت (به همسرش) را با واقعیات دردناک مخلوط می کند. او نقش راهبر عملیات را بر عهده دارد و به طور موازی، در جستجوی راز از دست دادن همسرش هست. به غیر از دیکاپریو این فیلم شاهد بازیگری چندان ویژهای نیست.
متاسفانه شخصیت پردازی در این فیلم بسیار ضعیف است. هر کدام از شخصیت های فرعی فیلم (برای ورود به یکی از لایه های خواب) ، تنها به دلیل پیشبرد داستان وارد می شوند. در حالی که ما هیچ آگاهی از گذشته و شخصیت آنها نداریم. روابط عاطفی بین شخصیت ها صورت نمی گیرد و ارتباط آنها مبهم و بی اساس است. با این وجود نقد محتوای جالبی در خصوص این شخصیت ها وجود دارد که هر یک را نماد نژادی در بشر می داند. آرتور نماد مرد غربی (مسیحی)، ایمز نماد یهودیان، مرد ژاپنی نماد شرقیان، یوسف نماد مسلمانان، آریادنی طراح یا ماسون است (این نمادگرایی مشکلاتی دارد، مانند اینکه یوسف در هواپیما مشروب می نوشد). نماد بهتر آن است که خود نولان در مصاحبه اش گفته: کاب کارگردان، آرتور تهیه کننده، آریادنه طراح صحنه، ایمز بازیگر و مرد ژاپنی صحنه هستند.
نقاط قوت:
- جلوه های ویژه فیلم بسیار عالی است
- شخصیت کاب در طول فیلم آرام آرام و با فلش بکهایی که به کمک خواب ها میآید شکل می گیرد
- فیلمنامه قوی
نقاط ضعف:
- گریم ها گاهی مصنوعی است (گریم مرد ژاپنی در پیری)
- شخصیت پردازی همه بازیگران فرعی بیمایه و کمرنگ است (انگیزه و پیش زمینه هیچکدام معلوم نیست)
- تحلیل ناقص مفهوم زمان در خواب (نویسنده برای نسبت زمان بین خواب و بیداری مقدار ثابتی را فرض کرده است)
دیالوگ های ماندگار
- Eames: You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.
- Cobb: I need to get home. That's all I care about right now.
- Cobb: I've come back for you... to remind you of something. Something you once knew... That this world is not real.
جوایز
عنوان جایزه | برنده | کاندید |
---|---|---|
اسکار (2011) | Best Achievement in Cinematography Wally Pfister Best Achievement in Sound Mixing Lora Hirschberg Gary Rizzo Ed Novick Best Achievement in Sound Editing Richard King Best Achievement in Visual Effects Chris Corbould Andrew Lockley Pete Bebb Paul J. Franklin |
Best Motion Picture of the Year Christopher Nolan Emma Thomas Best Writing, Original Screenplay Christopher Nolan Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score Hans Zimmer Best Achievement in Art Direction Guy Hendrix Dyas Larry Dias Douglas A. Mowat |
گلدن گلوب (2011) | Best Director - Motion Picture Christopher Nolan Best Screenplay - Motion Picture Christopher Nolan Best Original Score - Motion Picture Hans Zimmer Best Motion Picture - Drama |
|
BAFTA (2011) | Best Production Design Guy Hendrix Dyas Larry Dias Douglas A. Mowat Best Sound Richard King Lora Hirschberg Gary Rizzo Ed Novick Best Special Visual Effects Paul J. Franklin (vfx supervisor) Chris Corbould (special effects supervisor) Pete Bebb (vfx supervisor) Andrew Lockley (vfx supervisor) |
Best Screenplay (Original) Christopher Nolan Best Cinematography Wally Pfister Best Editing Lee Smith Best Film Christopher Nolan Emma Thomas Best Director Christopher Nolan |
ده ها جایزه و نامزدی دیگر | ||