Michael Collins 1996
کارگردان | Neil Jordan |
---|---|
نویسنده | Neil Jordan |
زمان | 133 |
کشور | انگلستان، ایرلند، آمریکا |
ژانر | بیوگرافی، درام، جنگی |
خلاصه فیلم
مایکل کالینز به همراه دوست صمیمی اش هری از جمله رهبران جنگ های چریکی ایرلند علیه بریتانیا هستند. با رسیدن مایکل به مقام ریاست اطلاعات گروه IRA، رئیس جمهور غیررسمی جمهوری ایرلند (دِو) او را به عنوان رقیب تلقی می کند. مایکل علی رغم مخالفت شخصی اش، در کنار گروهی رسمی از حامیان جمهوری ایرلند برای مذاکره با انگلیس اعزام شود. در این مذاکره کالینز علی رغم میلش، مجبور به امضای توافقی نامناسب (ننگین) می شود. این مساله سبب تفرقه بین ایرلندی ها می شود. دِو در صدر مخالفانِ توافق مسیر خود را جدا می کند و هری نیز به او می پیوندد. از سوی دیگر کیتی معشوقه هری، اندک اندک به مایکل متمایل می شود. با کشته شدن هری، مایکل بسیار متاثر شده و خواستار ملاقات با دِو می شود. پیش از برگزاری ملاقات، مایکل مورد کمین ایرلندی های مخالف واقع شده و کشته می شود.
لیست بازیگران
نام | شخصیت |
---|---|
Liam Neeson | Michael Collins |
Aidan Quinn | Harry Boland |
Julia Roberts | Kitty Kiernan |
Ian Hart | Joe O'Reilly |
Alan Rickman | Eamon de Valera |
Stephen Rea | Ned Broy |
Stuart Graham | Tom Cullen |
Martin Murphy | Captain Lee-Wilson |
Brendan Gleeson | Liam Tobin |
Gerard McSorley | Cathal Brugha |
گالری تصاویر و ویدئو
تصاویر
ویدئو ها
نقد فیلم مایکل کالینز
نیل جردن که پیش از فیلم «مایکل کالینز» (Michael Collins) در سال 1992 فیلم «بازی گریه آور» را با تم مبارزات ایرلند ساخته بود، دوباره و این بار مستقیم تر به سراغ این موضوع می رود. در این تلاش او مجددا به استفن ری که در فیلم قبلی بازی خوبی داشت، اعتماد می کند، اما علاوه بر او یک تیم قدرتمند بازیگری را نیز به فیلم اضافه می کند. استفاده از جولیا رابرتز (برای «زن زیبا» در سال 1990 نامزد اسکار شده بود) و لیام نسون (بازی در فیلم «لیست شیندلر» در سال 1993 او را نامزد اسکار و برای همیشه ماندگار کرد) که پیش از این نبوغ خود را در بازیگری نشان داده اند بر ارزش این فیلم افزود. همچنین تیم جردن در بخش های دیگری همچون فیلمبرداری، نورپردازی، جلوه های ویژه جنگی، گریم و موسیقی تاثیرگذار بودند. زاویه های دوربین و حرکت آن با بازیگران، مقایسه گریم بازیگران با شخصیت های واقعی تاریخی و صحنه های درگیری و ترور از جمله نقاط قوت این اثر جردن است. نور پردازی در بسیاری از نقاط فیلم هنرمندانه و در نور کم انجام شده است. جردن در بخشی از فیلم از تکنیک تبدیل فیلم از سیاه و سفید به رنگی بهره می برد که مجددا گویای ارتباط نزدیک داستان با ماجرای تاریخی است (فرم محتوا می سازد). همچنین فیلم با سکانس انتهایی آغاز می شود که جو در حال توصیف مایکل است. از جمله سکانس های تاثیرگذار و هنرمندانه فیلمبرداری از بالای شهر دوبلین در دقیقه 3 است که خطوط قطار شهری به عنوان نمادهای قوانین موجود و عبور سربازان شکست خورده و پیروز بر روی آنها به عنوان آغازی بر حرکت جدید در ایرلند با نمای از بالای آن تکمیل می شود. با این وجود معایبی در ساخت وجود دارد که از رسیدن فیلم به جایزه های مهم جلوگیری می کند. مثلا بیننده به خوبی متوجه نوع احساسات و شرایط دِو نمی شود: آیا بیمار است؟، ترسیده، حسادت کرده و یا از دردی دیگر رنج می برد. همچنین در بعضی از صحنه ها منطق بازیگران چندان قابل توجیه نیست. به عنوان مثال در یکی از صحنه ها فرار، مایکل از روی سقف به داخل راهرویی می پرد که خانمی در حال قدم زدن است، او از این حادثه ناگهانی هیچ ترسی بر چهره اش ظاهر نشده و به راحتی صحنه عبور می کند (دقیقه 38 و همچنین برخورد آرام بروی در قبال انفجار پشت سرش دقیقه 48).
همانطور که اشاره شد، بازیگران نقش های اصلی فیلم (Michael Collins) همگی از جمله هنرمندان شناخته شده سینمای دهه نود هستند. شخصیت اول فیلم مایکل کالینز گرچه جثهای بزرگ و مناسب برای امور نظامی دارد، اما لیام نسون به خوبی از پس شخصیت قابل درک او برمی آید. او برای مرگ دوستش هری بسیار خوب افسرده می شود و با تمام وجود بر سر سربازان فریاد می زند. از سوی دیگر او در ارتباط عاشقانه با کیتی در عین حال خشن و در عین حال با عاطفه است. این ویژگی منحصر به فردی است که در شخصیت های خوب نظامی می توان مشاهده کرد. نسون نیز پیش از این در فیلم لیست شیندلر چنین احساساتی را به نمایش گذاشته بود. با این وجود جولیا رابرتز در این فیلم هنر خاصی از خود به نمایش نگذاشت و بیشتر در نقش یک معشوق منفعل ظاهر شد (برخی 1و 2) معتقدند اساسا وجود این شخصیت در فیلم (Michael Collins) ضرورتی نداشت). قهرها و ابراز علاقه های او نه تاثربرانگیز بودند و نه اروتیک. گرچه نقاط ضعف این چنینی در بازی بازیگران وجود داشت، اما ترکیب تیم بازیگری در فیلم توانست امتیاز قابل قبولی را کسب کند. اغلب آنها ایرلندی و یا با ریشههای انگلیسی و ایرلندی بودند به نحوی که ادای لهجه ایرلندی برای آنها چندان دشوار نبود.
در خصوص فیلمنامه مجددا باید توجه کرد که نقد هنری فیلمنامه با نقد تاریخی آن امری متفاوت است. در همین خصوص ضعف روحی و جسمی دِو به عنوان رئیس جمهور مردم ایرلند احتمالا از لحاظ تاریخی چندان معتبر نیست، با این وجود از لحاظ هنری نیز این ضعف عجیب و غیرقابل باور می نماید. در کنار این موضوع، فیلمنامه این فیلم (Michael Collins) بی نظم و پراکنده است. در واقع داستان به جای اینکه یک مقطع کوتاه را با رویکردی خاص مورد بررسی دقیق و کافی قرار دهد، دوره ای طولانی را بدون تمرکز و دقت و از چند بعد متفاوت مورد بررسی قرار داده است. ترس از اینکه ابعاد زندگی مایکل به صورت جامع نشان داده نشود، باعث شده است که گاهی بیننده مسیر داستان را گم کند و درباره یکپارچگی آن تردید کند. با این وجود، داستان کلی به قدری کشش و گیرایی دارد که نقاط ضعف را تا حدودی پوشش می دهد. داستان زندگی مبارزاتی کالینز در گروه IRA در عین حال که داستانی جنگی و اکشن است، داستانی تراژیک است که بر استعمار چند صدساله انگلستان بر ایرلند تاکید می کند. توافقی که کالینز امضا می کند، از لحاظ دراماتیک باعث ایجاد تفرقه ای اساسی بین دوستان و همکاران قدیمی می شود. این پتانسیل خوبی برای ساخت یک فیلم از یک داستان تاثیرگذار است. همچنین است شخصیت کالینز به عنوان قهرمان ملی که شدیدا مورد ترس انگلستان است که چهره او تا پیش از مذاکرات برای انگلستان مخفی بود.
نقاط قوت:
- موسیقی فیلم
- فیلمبرداری
- بازی خوب
- جلوه های ویژه
نقاط ضعف:
- ضعف در منطق داستانی
- فیلمنامه غیرجامع
دیالوگ های ماندگار
- Michael: I want peace and quiet. I want it so much, I'd die for it.
Harry: You mean you'd kill for it first.
Michael: No, not first. Last. - Michael: You know the problem of butterflies?
Kitty: What's that?
Michael: They only last for one day.
Harry: Aye, but what a day, Mick. - British Officer: You're seven minutes late, Mr. Collins.
Michael: You've kept us waiting 700 years. You can have your seven minutes. - Michael: We have a weapon more powerful... than any in the whole arsenal of the British Empire! That weapon... is our refusal!
- Michael: I hate them for making hate necessary, and I'll do what I can to end it.
جوایز
عنوان جایزه | برنده | کاندید |
---|---|---|
اسکار(1997) | بهترین فیلمبرداری Chris Menges بهترین موسیقی Elliot Goldenthal |
|
گلدن گلوب (1997) | بهترین بازیگر نقش اول مرد Liam Neeson بهترین موسیقی Elliot Goldenthal |
|
BAFTA (1997) | بهترین بازیگر نقش مکمل زن Alan Rickman بهترین فیلمبرداری Chris Menges |
|
جوایز دیگر | 4 جایزه | بیش از 10 کاندید |