The Departed 2006
کارگردان | Martin Scorsese |
---|---|
نویسنده | William Monahan |
زمان | 151 |
کشور | آمریکا، هنگ کنگ |
ژانر | جنایی، درام، هیجانی |
خلاصه فیلم
هنگامی که گروهی از جوانان از دانشکده افسری ایالت ماساچوست فارغ التحصیل می شوند، هر یک به کاری گماشته می شود. بیلی که خانواده ای خلافکار دارد، به عنوان جاسوس وارد دار و دسته خلافکاران فرانک کاستلو می شود. در سوی مقابل سالیوان که تحت نظارت فرانک بزرگ شده کاراگاه ویژه ایالتی شده و برای پدر خوانده اش جاسوسی می کند. رقابت بین بیلی و سالیوان در دو سوی طیف بر سر همه چیز است: عشق، کار و حیات. در نهایت گرچه بیلی جان خود را از دست می دهد، اما در مبارزه بر سر عشق و وظیفه پیروز می شود.
لیست بازیگران
نام | شخصیت |
---|---|
Leonardo DiCaprio | Billy |
Matt Damon | Colin Sullivan |
Jack Nicholson | Frank Costello |
Mark Wahlberg | Dignam |
Martin Sheen | Queenan |
Ray Winstone | Mr. French |
Vera Farmiga | Madolyn |
Anthony Anderson | Trooper Brown |
Alec Baldwin | Ellerby |
Kevin Corrigan | Cousin Sean |
گالری تصاویر و ویدئو
تصاویر
ویدئو ها
نقد فیلم مرحوم
فیلم «مرحوم» (The Departed) از جمله فیلم های تحسین شده کارگردان معروف هالیوود مارتین اسکورسیزی است. او در این فیلم مانند بیشتر کارهایش از وسواس بسیار بالایی در اعمال خواسته هایش استفاده کرده است علاوه بر اینکه خودش ادعا کرده این اولین فیلمش است که پلات دارد. حاصل کار، فیلم ظریفی است که نکات قابل توجه بسیار زیادی دارد. گرچه همین دقت باعث شده تا از بعضی ریزترین نکات غافل شده و گاف های بسیاری در فیلم ایجاد شود (کات های غیرمتوالی، شماره تلفن نابرابر و …). موسیقی زیبای فیلم اثر گیتار هوارد شور (Howard Shore) آهنگساز فیلم های ارباب حلقه ها و هابیت ها، هوانورد و هوگو است. شور تاکنون موفق به کسب دو اسکار و دو جایزه گلدن گلوب شده است. از جمله نکات جالب قطع ناگهانی موسیقی در سکانس های خاص فیلم است (در کلیپ). این اتفاقات ناگهانی در القای نقاط عطف داستانی نیز به کمک می آیند. به عنوان مثال کشته شدن سریع و ناگهانی بیلی بعد از باز شدن درب آسانسور با قطع ناگهان موسیقی همراه شده است. گویا بیینده باید در طول فیلم منتظر شوک باشد. وجود دو جاسوس هم در پلیس و هم در خلافکاران و ابهام بیننده در پیدا کردن شخصیت مثبت و منفی خود تعلیقی دیگر در فیلمنامه است. همچنین تصویر یک موش (نماد و معادل انگلیسی نفوذی) روی نرده خانه سالیوان روبروی عمارت بزرگ شهر نماد وجود خلل های زیاد و تو در تو در بنیان شهر می تواند باشد.
بازیگرانی که برای فیلم (The Departed) انتخاب شده اند یکی از دیگری بهتر و حرفه ای تر هستند. با بازی دیکاپریو شروع می کنیم: او همانند دیگر نقش های مشابه که در آنها مهارت دارد، فشار موجود روی روح خود را به خوبی به نمایش درآورد. فشارهای روحی او به عنوان پلیسی که جنایات را می بیند و همکاری می کند به خوبی در چهره و دیالوگ های او (خصوصا وقتی که روبروی روانشناس است) به نمایش درآمده است. از سوی دیگر بازی زیبای دمون به عنوان جوانی با خیال آسوده که در انتهای فیلم تحت فشار، مجبور به کشتن پدر خوانده اش می شود و همچنین والبرگ به عنوان مرد بددهانی که دلی پاک دارد (گرچه او بسیار فحش می دهد اما پلیس خوبی است و در انتها انتقام بیلی را از سالیوان می گیرد)، به خوبی به تصویر کشیده شده است. نقطه عطف بازیگری این فیلم مرد باتجربه هالیوود یعنی جک نیکلسون است. او همچون شاهکارهای دیگری چون درخشش و دیوانه از قفس پرید، احساسات غلیظ مردی افسار گسیخته را به زیبایی تصویر می کند. نقاطی که او ناراحت است و یا از سر قدرت سخن می گوید کاملا طبیعی است و ترس و ضعف را به بیننده تلقین می کند.
یکی از نقاط قوت فیلم مرحوم (The Departed) فیلمنامه قدرتمند و پرتعلیق آن است که ضرب آهنگ فیلم تاحدودی زیادی مدیون آن است. شخصیت پردازی موازی بیلی و سالیوان به عنوان رقبای همیشگی تا انتهای فیلم وجود دارد و نبرد حق با ظاهر باطل و باطل با ظاهر حق به شکلی کامل به نمایش در آمده است. با این وجود سوالات بی جوابی بیننده را به فکر فرو می برد. مثلا معلوم نیست چرا همسایه های سالیوان در سکانس انتهایی فیلم از او بیزارند و یا چرا والبرگ او را مخفیانه به قتل می رساند، حال آنکه اگر پاکت اسناد باز می شد خیانت سالیوان مسلم بود. در ضمن مشخص نشد بچه ای که به دنیا خواهد آمد، فرزند سالیوان است یا بیلی! و این سوال مهمی است؛ چرا که اگر فرزند بیلی بود، او در رقابت بین اسپرم ها نیز از سالیوان پیشی گرفته بود. مشخص نیست بیلی از کجا متوجه تعقیب کنندگان رپیس پلیس شد. چرا خلافکاران رپیس پلیس را بدون دستور و چنان وحشیانه به قتل رساندند.
نقاط قوت:
- فیلمنامه قوی (تعلیق تا انتهای فیلم ادامه دارد)
- بازی خوب دیکاپریو، دمون، نیکلسون و والبرگ (معاون رپیس)
- کارگردانی بسیار خوب (نوع روایت، زوایای فیلمبرداری و ویرایش، تدوین موسیقی)
نقاط ضعف:
- اشکالات ریز بسیار زیاد (گاف)
- نقاط مبهم (بی منطق) در فیلمنامه
دیالوگ های ماندگار
- Costello: When I was your age they would say we can become cops, or criminals. Today, what I'm saying to you is this: when you're facing a loaded gun, what's the difference.
- Costello: I don't want to be a product of my environment. I want my environment to be a product of me.
- Ellerby: Go fuck yourself. Dignam: I'm tired from fucking your wife. Ellerby: How is your mother? Dignam: Good, she's tired from fucking my father.
- A man makes his own way. No one gives it to you. You have to take it.
جوایز
عنوان جایزه | برنده | کاندید |
---|---|---|
اسکار (2007) | بهترین فیلم Graham King بهترین کارگردانی Martin Scorsese بهترین فیلمنامه اقتباسی William Monahan بهترین تدوین فیلم Thelma Schoonmaker |
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد Mark Wahlberg |
گلدن گلوب (2007) | بهترین کارگردانی Martin Scorsese |
بهترین فیلم بهترین بازیگر نقش اول مرد Leonardo DiCaprio بهترین بازیگر نقش مکمل مرد Jack Nicholson Mark Wahlberg بهترین فیلمنامه اقتباسی William Monahan |
BAFTA (2007) | بهترین فیلم Brad Pitt Brad Grey Graham King بهترین فیلمنامه اقتباسی William Monahan بهترین بازیگر نقش اول مرد Leonardo DiCaprio بهترین بازیگر نقش مکمل مرد Jack Nicholson بهترین کارگردانی Martin Scorsese |
|
جوایز دیگر | بیش از 90 جایزه | بیش از 120 کاندید |