کارگاه صدرنگ
پوستر فیلم شب من نزد مود (1969) اریک مور My Night at Maud’s (1969) Poster Eric Rohmer قابلیت پخش عمومی : خیر

My Night at Maud’s 1969

کارگردان Éric Rohmer
نویسنده Éric Rohmer
زمان 105
کشور فرانسه
ژانر درام، عاشقانه

10 / 8.1

امتیاز
imdb

10 / 6.3

امتیاز
ما

خلاصه فیلم

ژان لوئیس مرد تنهایی است که به تازگی به فرانسه بازگشته است. او مسیحی معتقدی است و در کلیسا عاشق فرانسیس می شود. پیش از آنکه ژان لوئیس و فرانسیس رسما یکدیگر را ملاقات کنند، یکی از دوستان ژان لوئیس به نام ویدال که استاد فلسفه در دانشگاه است او را به خانه زنی مطلقه به نام مود دعوت می کند. صحبت های آنها درباره عشق، رابطه جنسی، احتمالات، احساسات انسانی، دین و مسائلی از این دست تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند. ویدال عذرخواهی کرده و به خانه می رود، اما ژان لوئیس به اصرار مود تا صبح می ماند و در مقابل رفتارهای وسوسه برانگیز مود مقاومت می کند. پس از این شب طولانی ژان لوئیس و فرانسیس ملاقات کرده و سپس ازدواج می کنند. اما تاثیر عمیق مکالمه آن شب تا چندین سال بر روی ژان لوئیس باقی می ماند.

مشاهده بیشتر

لیست بازیگران

نام شخصیت
Jean-Louis Trintignant Jean-Louis
Françoise Fabian Maud
Marie-Christine Barrault Françoise
Antoine Vitez Vidal
Léonide Kogan Concert Violinist
Guy Léger Priest
Anne Dubot Blonde Friend

گالری تصاویر و ویدئو


My Night at Maud’s 1969
1
My Night at Maud’s 1969
2
My Night at Maud’s 1969
3
My Night at Maud’s 1969
4
My Night at Maud’s 1969
5
My Night at Maud’s 1969
6
My Night at Maud’s 1969
7
My Night with Mauds (1969) Church Character introduction
My Night with Mauds (1969) Part of Conversation
My Night with Mauds (1969) Sleeping at Mauds
My Night with Mauds (1969) Talking with Francois
My Night with Mauds (1969) Tracing the Girl
My Night at Maud’s 1969
My Night at Maud’s 1969
My Night at Maud’s 1969
My Night at Maud’s 1969
My Night at Maud’s 1969
My Night at Maud’s 1969
My Night at Maud’s 1969
1/5
2/5
3/5
4/5
5/5

نقد فیلم شب من نزد مود

فیلم «شب من نزد مود» (My Night at Maud’s) ساخته اریک رومر از جمله آثار متاخر موج نوی فرانسه است. اگر انتظار فیلمی هیجان انگیز یا عاشقانه یا حتی سرگرم کننده دارید، فیلم اشتباهی را انتخاب کرده اید. شب من نزد مود بیشتر شبیه یک کتاب فلسفی است تا یک فیلم سینمایی. بخش مهم و تاثیرگذار و در عین حال طولانی فیلم مبتنی بر دیالوگ های تامل برانگیز است. فیلم «شب من نزد مود» (My Night at Maud’s) به قدری آرام و پر از دیالوگ است که دیدن آن بیشتر از آنکه سرگرم کننده باشد، خسته کننده و سرد است. پیتر بردشاو منتقد گاردین نیز به این ویژگی فیلم اشاره می کند، اما معتقد است دقیقا همین ویژگی ها افسون اریک رومر است. در واقع اریک رومر کارگردان برجسته ای است و در میان کتاب فلسفی اش از جزئیات و ظرایف بصری نیز غافل نمی شود. راجر ابرت به خوبی یادآور لحظاتی می شود که مود در خلال مکالمه داغ فلسفی از ژان لوئیس سیگار یا یک لیوان آب می خواهد. او خاطر نشان می شود که این رفتارها پالس هایی از جانب مود برای نزدیک کردن ژان لوئیس به سوی خودش است. از سوی دیگر ژان لوئیس نیز گاهی عاشقانه به مود نزدیک می شود و لحظه بعد به صورت کاملا جدی روی مبل جلوی مود می نشیند. این فراز و نشیب و دوری نزدیکی به فراخور مکالمات صورت می پذیرد و حاکی از جاذبه ها و دافعه های انسانی است. شخصیت اصلی داستان ژان لوئیس دغدغه های زیادی درباره دینداری مسیحی، رابطه با جنس مخالف، جایگاه عشق و مفهوم آن دارد. گاهی اوقات انسان ها حریم خصوصی بیشتری را طلب می کنند (مثلا هنگامی که مود درباره عشق از دست رفته اش سخن می گوید) و گاهی قبیحانه دیگران را به سوی خود جذب می کنند (مثلا هنگامی که مود با لباس خواب ظاهر می شود و اذعان می کند که به جز ران هایش چیزی برای فریفتن مردان ندارد).

فیلم شب من نزد مود (My Night at Maud’s) در بخش بازیگری نمره قابل قبولی دریافت می کند. تعداد کم بازیگران از عهده مسئولیت خود برآمده اند و دیالوگ ها را به خوبی و عمیق اجرا کرده اند. خصوصا شخصیت ژان لوئیس با بازی ترینتیگان بسیار طبیعی و تودار ظاهر شده است. او به خوبی نشانگر مردی است که درگیری های درونی بسیاری او را رنج می دهند. او در برخی صحنه ها چهره ای خالی از احساسات دارد که تا حدودی نشان از بهت زدگی؛ تا حدودی نشان از ترس و تا حدودی نشان از درگیری درونی اوست. شخصیت های دیگری همچون مود و ویدال نیز بازی خوبی از خود ارائه می دهند. مود حتی در نوع راه رفتن و بیان کلمات نیز نوعی اعتماد به نفس ترحم برانگیز دارد. ویدال نیز شخصیت بانشاطی را بازی می کند که در واقعیت به دنبال آرامش است. شاید به صورت کلی بتوان گفت شخصیت های اصلی فیلم «شب من نزد مود» (My Night at Maud’s)(ژان لوئیس، مود، ویدال و فرانسیس) همگی دو بعد درونی و بیرونی دارند که با یکدیگر تضاد دارد و باعث نوعی عدم آرامش در وجود آنها می شود. کسی که شاد و پر هیجان است به دنبال آرامش است و کسی که پرهیزگار و متقی است با جاذبه های عشق مشکل دارد. در مجموع می توان گفت ساختار آرام و کم تحرک فیلم مانع از آن است که بتوانیم کیفیت بازیگران را در کنش های متحرک ارزیابی کنیم. به همین خاطر بازی ها اغلب درون گرایانه است و به هنر بیان محدود می شود.

شاید محل اصلی ارزیابی فیلم شب من نزد مود (My Night at Maud’s) فیلمنامه آن است. همانطور که گفته شد این فیلم سرشار از دیالوگ های فلسفی است که بین شخصیت های داستان در شهر کلرمونت فرانسه رخ می دهد. شهر کلرمونت زادگاه پاسکال فیلسوف فرانسوی است، پس چندان دور از انتظار نیست که بخش بزرگی از استدلال های فیلم له یا علیه این فیلسوف و ریاضی دان بزرگ مطرح می شود. اما آنچه رومر نشان می دهد فراتر از این استدلال ها می رود، چرا که ما انسانیم و ابعادی داریم که در زوایای بسته عقلانیت نمی گنجد. در بخشی از دیالوگ های فیلم «شب من نزد مود» (My Night at Maud’s) ژان لوئیس به شرط بندی روی گزینه ای از زندگی علاقه نشان می دهد که از لحاظ احتمالاتی بسیار ضعیف است، اما ارزش سرمایه گذاری را دارد. داستان فیلم نیز بر همین اساس است. در واقع ژان لوئیس از لحاظ عشقی روی گزینه ای (فرانسیس) انگشت می گذارد که هیچ اطلاعاتی درباره وضعیت گذشته و حال او ندارد. او در یکی از دیالوگ ها می گوید من در یکی از روزهای دسامبر ناگهان فهمیدم فرانسیس باید با من ازدواج کند. این یقین مبتنی بر شناختی از راه دور، گذرا و کوتاه است. باید اذعان کرد که از این لحاظ فیلم رومر لایه های معرفتی بسیاری دارد و بی راه نیست که منتقدان بزرگی همچون راجر ابرت آن را بسیار ستوده اند. اما یکی دیگر از مولفه های ارزش گذاری روی یک فیلمنامه میزان درگیر کردن بینندگان با داستان اصلی فیلم است. در واقع یکی از مهمترین وظایف فیلمنامه روایتگری است و به نظر می رسد رومر در این امر کوتاهی کرده است. به بیان دیگر تمرکز بیش از حد بر روی محتوای سنگینی که فیلم باید منتقل کند، مانع از بیان داستانی روان و گیرا شده است. به همین خاطر برخی از منتقدان صادقانه گفته اند که با دیالوگ ها ارتباط کمی برقرار کرده اند و بیشتر درگیر صحنه هایی شده اند که سکوت در فیلم «شب من نزد مود» (My Night at Maud’s) جاری است.

نقاط قوت:

  • فیلمنامه

نقاط ضعف:

  • کندی داستان

دیالوگ های ماندگار

  • Jean-Louis: Religion adds to love, but love adds to religion, also.
  • Priest: Christianity is not a moral code. It's a way of life. It's an adventure, the most splendid adventure of all: An adventure in sanctity.
  • Maud: What I have against you is your lack of spontaneity.
    Jean-Louis: I open my heart to you. What more do you want?
    Maud: I don't like your love with conditions attached.
  • Jean-Louis: I'm happy around you. If I'm happy with you, it's because we'll never meet again. The thought of the future needn't depress us, since we have none.

جوایز

عنوان جایزه برنده کاندید
اسکار (1971) بهترین فیلمنامه غیراقتباسی
Éric Rohmer
اسکار (1970) بهترین فیلم خارجی
جشنواره فیلم کن (1969) نخل طلا
جوایز دیگر 4 جایزه 1 نامزدی

نظرات

پوستر فیلم شب من نزد مود (1969) اریک مور My Night at Maud’s (1969) Poster Eric Rohmer قابلیت پخش عمومی : خیر
مشاهده پرونده مربوطه