کارگاه صدرنگ
Jules and Jim جولز و جیم (1962) اثر فرانسوا تروفو قابلیت پخش عمومی : خیر

Jules and Jim 1962

کارگردان François Truffaut
نویسنده Henri-Pierre Roché (novel), François Truffaut (adaptation), Jean Gruault (Adaptation)
زمان 105
کشور فرانسه
ژانر درام، عاشقانه

10 / 7.9

امتیاز
imdb

10 / 6.4

امتیاز
ما

خلاصه فیلم

جولز و جیم دو دوست صمیمی از کشورهای آلمان و فرانسه هستند. کاترین دختر منحصر به فرد پاریسی با این دو دوست آشنا می شود و شریک افکار و تفریحات آنها می شود. جنگ جهانی اول باعث جدایی موقت جولز و جیم می شود. در این مدت کاترین و جولز با یکدیگر ازدواج می کنند. با اتمام جنگ جیم به سوی آنها می شتابد و متوجه روابط سردشان می شود. کاترین چندین بار به جولز خیانت کرده و تصمیم دارد با مردی به نام آلبرت ازدواج کند. با ورود جیم کاترین عاشقش می شود و با رضایت جولز تصمیم به ازدواج می گیرند. اما این ازدواج فرزندی به بار نمی آورد و کاترین مجددا به سوی آلبرت کشیده می شود. این روابط موقت عاشقانه جیم را از ادامه ارتباط با کاترین ناامید می کند. جولز نیز مدت ها پیش تنها به تعامل دوستانه با کاترین اکتفا کرده بود. کاترین که این شرایط را تحمل نمی کند، در نهایت خودش و جیم را به کشتن می دهد.

مشاهده بیشتر

لیست بازیگران

نام شخصیت
Jeanne Moreau Catherine
Oskar Werner Jules
Henri Serre Jim
Vanna Urbino Gilberte
Serge Rezvani Albert
Sabine Haudepin Sabine
Marie Dubois Thérèse
Anny Nelsen Lucie
Michel Subor Narrator (voice)

گالری تصاویر و ویدئو


Jules and Jim 1962
1
Jules and Jim 1962
2
Jules and Jim 1962
3
Jules and Jim 1962
4
Jules and Jim 1962
5
Jules and Jim 1962
6
Jules and Jim 1962
7
Jules and Jim (1962) Steam Engine
Jules and Jim (1962) Morning Windows
Jules and Jim (1962) Race
Jules and Jim (1962) Song
Jules and Jim 1962
Jules and Jim 1962
Jules and Jim 1962
Jules and Jim 1962
Jules and Jim 1962
Jules and Jim 1962
Jules and Jim 1962
1/4
2/4
3/4
4/4

نقد فیلم جولز و جیم

فیلم جولز و جیم (Jules and Jim) یکی دیگر از هنجارشکنی های تروفو در مجموعه فیلم های موج نوی سینمای فرانسه است. داستان جولز و جیم یک داستان عاشقانه سرراست و کلاسیک نیست. این مساله از نوع نامگذاری فیلم مشخص است. جولز و جیم دو مرد جوان هستند که هر دو عاشق دختری به نام کاترین می شوند. گرچه کاترین نقطه مرکزی فیلم است, اما شخصیت های اصلی یعنی جولز و جیم حول او می چرخند. داستان های عاشقانه هالیوودی روایت دو فرد عاشق است که از خلال سختی ها و ناملایمات درونی و بیرونی, به وصال می رسند (یا نمی رسند). برایان کولر معتقد است عاشقانه های اروپایی کمتر از عاشقانه های آمریکایی رمانتیک هستند. گرچه واقعیت به عاشقانه های فرانسوی نزدیک تر است, اما گیشه از آنِ عاشقانه های غیرواقعی است. بر خلاف بینندگان عادی, بسیاری از کارشناسان سینما شیفته فیلم جولز و جیم هستند. احتمالا این شیفتگی تا حدود زیادی مرهون هوش سرشار تروفو و ابداعات او در ساخت فیلم هایش است. یکی از این ابداعات استفاده از فریز شات هایی است که به نوعی لحظه را ثبت و به خاطرات ما می افزاید. صحنه دویدن دیوانه وار جولز, جیم و کاترین روی پل نیز از جمله سکانس های ماندگار سینما است. اما از این قبیل شیطنت های تروفو که بگذریم, «جولز و جیم» نسبت به دیگر فیلم های تروفو از سطح پایین تری برخوردار است. یکی از نقاط ضعف فیلم جولز و جیم (Jules and Jim) جریان سریع فیلم و حرکت از نقطه عطفی به نقطه عطف دیگر بدون توضیح و شرح ماجرا است. در واقع اتفاقات فیلم سریعتر و بیشتر از انتظارات بیننده (در قالب یک فیلم دو ساعته) پیش می روند. این مساله به خودی خود مشکلی محسوب نمی شود, اما وقتی که بسیاری از تعاملات و رفتارها بدون توجیه باقی می مانند, ذهن بیننده درگیر می شود. (گرچه باید بلافاصله این درگیری را فراموش کرده به ماجرای بعدی برود.) در سکانسی که کاترین مصمم است جیم را با اسلحه به قتل برساند, ماجرا به سادگی فیصله می یابد و مرگ کاترین و جیم به موعد دیگری موکول می شود, حال آنکه طبق داستان اصلی (نوشته هِنری-پیِر روشه) داستان آنها همین جا به اتمام می رسد. تصمیم تروفو در عدم استفاده از این نقطه عطف و ایجاد نقطه عطف دیگری در انتهای فیلم عجیب به نظر می رسد. راجر ابرت معتقد است یک راوی پیر در طول ماجرا حضور دارد, که گویی داستان یادآوری خاطرات اوست. این نکته می تواند تاحدودی سرعت زیاد و جزئیات کم فیلم را توجیه کند, اما به نظر توجیه سخت و کم رمقی است, چرا که داستان بر روی جزئیات روایت شکل می گیرد, نه کلیات اتفاقاتی که رخ داده است.

در بخش بازیگری, فیلم جولز و جیم (Jules and Jim) از ترکیب موفقی بهره می برد. جین مورو در نقش کاترین نقش اول (زن) فیلم را به عهده دارد (و این از نکات جالب فیلم است که جولز و جیم هر دو حول کاترین می گردند). او پیش از این در سال 1958 در فیلم موفق «آسانسوری به چوبه دار» درخشیده بود و این بار توسط تروفو برای بازی در یکی دیگر از فیلم های موج نوی فرانسه انتخاب شد. شخصیت کاترین جزئیات دشواری دارد که اجرای آنها از عهده هر بازیگری بر نمی آید. راجر ابرت معتقد است هر بازیگری کمتر از مورو شخصیت کاترین را به شکل زنی عصبی یا دیوانه اجرا می کرد, حال آنکه شخصیت کاترین غیرقابل پیش بینی و گریزپا است و بیننده بایست با او احساس همدردی کند. مورو نه تنها از عهده این مسئولیت بر می آید, بلکه در برخی سکانس ها چهره زنانه و محبوب کاترین را نیز جلوه می دهد. به عنوان مثال سکانسی که آلبرت و کاترین قطعه مشترکی را اجرا می کنند, از طرفی شاهد معصومیت و زیبایی کاترین هستیم و از سوی دیگر همکاری او با آلبرت به نوعی دهن کجی به جولز و جیم است. در کنار بازی شخصیت های اصلی, نقش ترسا با بازی ماری دوبویس و سکانس سیگار کشیدن او که شبیه به ماشین بخار شده, بسیار مشهور است. دیگر بازیگران فرعی نیز هر یک به نوبه خود از عهده نقش ها برآمده اند تا بتوان ادعا کرد فیلم جولز و جیم (Jules and Jim) از لحاظ بازیگری در جایگاه خوبی قرار دارد.

ردپای فیلم جولز و جیم (Jules and Jim) در برخی از مهمترین فیلم های تاریخ سینما به وضوح دیده می شود. به طور ویژه می توان به فیلم های «بانی و کلاید» (1967) و «تلما و لوئیس» (1991) اشاره کرد که در هر دو زوج های پرشوری دیده می شوند که هنجارهای طبیعی را می شکنند و دیوانه وار در حصار تقیدهای اجتماعی قرار نمی گیرند. تروفو از تکنیک استفاده از راوی گوینده روی فیلم استفاده می کند. این راوی در پیش برد فیلم تاثیر به سزایی دارد و گاهی اوقات نمایش بسیاری از صحنه های زائد را غیرلازم می کند. راوی گاهی از احساسات درونی افراد خبر می دهد و گاهی سرنوشت شخصیت ها را یادآوری می کند. گویی راوی مرد دلسوزی است که داستان را با نگاه به گذشته بیان می کند. اما اطلاعات راوی نشان می دهد که او باید دانای کل باشد. از سوی دیگر هر یک از شخصیت ها منحصر به فرد هستند. جولز و جیم با وجود آنکه بسیار صمیمی هستند و گویی پیوندی ناگسستنی میانشان وجود دارد, اما یکی اتریشی و دیگری فرانسوی است. این یعنی در وقت جنگ این دو باید روبروی هم قرار بگیرند. در ماجرای عشقی جولز خام تر است. او عشق کاترین را با خود به دوش می کشد و حاضر نیست از فکر او جدا شود. چرا که او معتقد است کاترین نمونه کامل یک زن است. زنان دیگر یا کم حرف می زنند, یا زیاد یا مانند زنی که جیم در کافه می بیند, به قدری خفیف شده اند که به غیر از جسم چیزی ندارد و به قول دوست پسرش, جسم مطلق (سکس محض) است. اما جیم در روابط عاشقانه ماهرتر است. او پس از یک شکست, عشق ماندگار مارگارت را به هوسرانی با زنی که چموش و دست نیافتنی است ترجیح می دهد. اما جیم باید توصیه جولز را آویزه گوش می کرد که در روز اول ازدواج به او گفت: باید بیشتر مواظب باشی, هم مواظب خودت هم مواظب کاترین. در نهایت باید گفت طراحی شخصیت ها و نشانه گذاری های فیلم بسیار عالی است و جز این از تروفو انتظار نمی رود. اما داستان فیلم جولز و جیم (Jules and Jim) کشش مورد نیاز را ندارد. این عدم کشش به خاطر سرعت زیاد فیلم یا هر چیز دیگری باشد, مسلما یک ضعف محسوب می شود.

نقاط قوت:

  • کارگردانی
  • بازیگری

نقاط ضعف:

  • فیلمنامه

دیالوگ های ماندگار

  • Catherine: Will anyone present scratch my back?
    Jules: The Lord scratches those who scratch themselves.
  • Jules: An angel is passing by.
    Jim: Of course, it's twenty past one. Angels always pass by at twenty past (and twenty to as well).
  • Jules: Words change meaning from one language to another when they change gender. In German, war and death are masculine, unlike in French... while sun and love are feminine. Life is neuter.
  • Catherine: You said "I love you". I said "Wait". I was about to say "Take me". You said "Go away".

جوایز

عنوان جایزه برنده کاندید
BAFTA (1963) بهترین فیلم
بهترین بازیگر خارجی
Jeanne Moreau
جوایز دیگر 3 جایزه 1 نامزدی

نظرات

Jules and Jim جولز و جیم (1962) اثر فرانسوا تروفو قابلیت پخش عمومی : خیر
مشاهده پرونده مربوطه