کارگاه صدرنگ
Face/Off 1997 قابلیت پخش عمومی : بله

Face/Off 1997

کارگردان John Woo
نویسنده Mike Werb, Michael Colleary
زمان 138
کشور امریکا
ژانر اکشن، جنایی

10 / 7.3

امتیاز
imdb

10 / 7.4

امتیاز
ما

خلاصه فیلم

خلافکار مشهوری به نام کستور تروی چند سال پیش هنگامی که قصد ترور پلیسی به نام شان را داشت، به اشتباه پسر کوچک او را به قتل رساند. شان سال ها کستور را تعقیب می کند تا بالاخره او را دستگیر می کند. کستور به کما می رود در حالی که بمب بزرگی را در شهر جاگذاری کرده است. شان برای کشف مکان بمب راضی می شود تا چهره خود را با کستور عوض کند و از برادرش مکان بمب را جویا شود. کستور از کما بیرون می آید و نبرد بزرگی بین خوب و بد با چهره های معکوس شکل می گیرد. شان کستور را می کشد و چهره اش را پس می گیرد.

مشاهده بیشتر

لیست بازیگران

نام شخصیت
John Travolta Sean Archer / Castor Troy
Nicolas Cage Castor Troy / Sean Archer
Joan Allen Dr. Eve Archer
Alessandro Nivola Pollux Troy
Gina Gershon Sasha Hassler
Dominique Swain Jamie Archer
Nick Cassavetes Dietrich Hassler
Harve Presnell Victor Lazarro
Colm Feore Dr. Malcolm Walsh
John Carroll Lynch Prison Guard Walton

گالری تصاویر و ویدئو


Face/Off 1997
1
Face/Off 1997
2
Face/Off 1997
3
Face/Off 1997
4
Face/Off 1997
5
Face Off (1997) Acting
Face Off (1997) Action 2 Eyes and Guns
Face Off (1997) Action Scene
Face Off (1997) Prison on Water Cinematography
Face Off (1997) Recognizing Cage Acting
Face Off (1997) Surgery Explanation
Face Off (1997) Surgery
Face Off (1997) Visual Effects Action
Face Off (1997) Waking Up Lightening
Face/Off 1997
Face/Off 1997
Face/Off 1997
Face/Off 1997
Face/Off 1997
1/9
2/9
3/9
4/9
5/9
6/9
7/9
8/9
9/9

نقد فیلم تغییر چهره

جان وو کارگردان فیلم «تغییر چهره» (Face/Off) تخصص خاصی در ساخت فیلم ­های اکشن و جنایی دارد. این فیلم از جمله فیلم ­های خوب او و همچنین فیلم ­های خوب دهه نود میلادی است. استفاده از جلوه ­های ویژه صوتی و تصویری در نبردها چندان خیره­ کننده و بدون نقص است که بیینده را متحیر می ­کند. با این وجود تکرار و طولانی شدن بعضی از صحنه های اکشن تا حدودی ملالت آور می­ شود. به عنوان مثال نبرد نهایی شان و کستور از کلیسا آغاز شده، در دریا ادامه یافته و در ساحل تمام می­ شود. این نبرد طولانی در حدود ده دقیقه طول می­ کشد. خصوصا نبردهای دریایی گرچه بسیار خیره ­کننده است، اندکی طولانی و بدون محتوا می­ شود. با این وجود استفاده از صحنه­ های آهسته، زاویه­ های تاثیرگذار فیلمبرداری، نورپردازی (سایه ­های در بیمارستان، بوکه­ های 15:00) و جلوه های ویژه کامپیوتری بسیار چشمگیر و قابل تقدیر است. اما اشکالات منطقی و ساختی بسیاری نیز وجود دارد. مثلا بدن کیج و تراولتا چندان قابل انتقال روی یکدیگر نیستند (قد و مو و …).

از جمله مهمترین نقاط قوت این فیلم (Face/Off) ترکیب بازی دو بازیگر بااستعداد و مشهور هالیوودی به نام های نیکولاس کیج و جان تراولتا است. هر یک از این دو بازیگر برای تقویت یک فیلم کافی است. علاوه بر این هر دوی این بازیگران بازی خوبی از خود به جای گذاشتند. گرچه در اینگونه فیلم ها نمی ­توان به وضوح نقش اول فیلم را تشخیص داد، با این وجود به نظر می ­رسد بازی کیج بیشتر به چشم می­ آید. بیشتر زمان فیلم فشارهای روانی شخصیت شان در بدن کیج است. او به خوبی احساسات تاثربرانگیز یک پدر داغدار، یک همسر غیرتی و یک پلیس ناکام را اجرا می­کند (همچنین تعجب او از مشاهده زندگی کستور). از سوی دیگر تراولتا چهره نسبتا خشنی دارد. خنده ­های مستانه او و شیطنت در رفتارها به خوبی در رفتار و بدن او نمایان است. حس خشم (لب و دهان) و آرامش حاصل از قدرت (چشمان آرام) از دیگر مولفه ­های موجود در بازی تراولتا است.

جراحی و انتقال صورت تم اصلی فیلمنامه تغییر چهره (Face/Off) است. اواخر دهه نود میلادی زمانی است که ایده تخیلی انتقال صورت از بعید بودن خود کاسته و به مراحل عملیاتی نزدیک می ­شود. عواقب اخلاقی، اجتماعی و قانونی این عمل جراحی از جمله دستمایه های یک نویسنده ماهر برای ایجاد فیلمی قوی است. از جمله نکات قوت فیلم شخصیت ­سازی افراد با نمونه­های کلامی و یا جسمی است. به عنوان مثال تکه­ کلام های جنسی کستور و همچنین اسلحه و وسایل شخصی او برای او شخصیت ­سازی می­ کنند. از سوی دیگر لمس انگشتان روی صورت همسر، زخم سینه شان و حلقه ازدواجش مولفه­ هایی است که نه تنها شخصیت ­سازی می­ کنند بلکه بازگشت به آنها در طول فیلم بیننده را متحیر می­ کند. با این وجود مشکلاتی منطقی در فیلم وجود دارد که مشخص نیست حاصل فیلمنامه اصلی و یا ساخت فیلم است. به عنوان مثال در صحنه نیرد نهایی، کستور چهره شان را زخمی می­کند تا او دیگر نتواند از چهره­ای استفاده کند. در ضمن او در نهایت می­میرد. ولی صحنه انتهایی فیلم پایانی خوش را نمایش می ­دهد که شان با چهره اصلی­اش (بدون زخم) به خانه بازمی­گردد. آیا می ­توان چهره یک مرده را نیز جراحی کرد؟

نقاط قوت:

  • بازی خوب
  • جلوه های ویژه صوتی و بصری
  • شخصیت سازی با اشیا

نقاط ضعف:

  • اکشن طولانی و خسته کننده
  • ضعف منطق

 

دیالوگ های ماندگار

  • Castor Troy: If you dress like Halloween, ghouls will try to get in your pants.
  • Sean Archer: I want to take his face... off. Eyes, nose, skin, teeth. It's coming off.
  • Sean Archer: [as Castor Troy] This is between us. Leave them out of it.
    Castor Troy: [as Sean Archer] No. You should have left them out of it. Your son was an accident. I wanted to kill you. But, you took it too personally. Why couldn't you just kill yourself or let it go?
    Sean Archer: [as Castor Troy] No father could.
    Castor Troy: [as Sean Archer] No brother could either.
    Sasha Hassler: [coming in] Neither could a sister.
  • Dr.: What do you want?
    Castor Troy: Take one god damn guess.

جوایز

عنوان جایزه برنده کاندید
اسکار (1998) - Best Effects, Sound Effects Editing
Mark P. Stoeckinger 
Per Hallberg 
بیش از 20 جایزه دیگر

نظرات

Face/Off 1997 قابلیت پخش عمومی : بله
مشاهده پرونده مربوطه