Dark Passage 1947
کارگردان | Delmer Daves |
---|---|
نویسنده | Delmer Daves, David Goodis |
زمان | 106 |
کشور | امریکا |
ژانر | هیجانی، جنایی |
خلاصه فیلم
وینسنت (همفری بوگارت) که متهم به قتل همسرش شده است از زندان فرار می کند و به کمک نویسنده ای به نام ایرن به یک محل امن می رود. او برای ادامه زندگی نیاز به چهره ای جدید و مکانی جدید برای زندگی دارد. از همین رو عمل جراحی صورت انجام داده و چهره ای جدید پیدا می کند. از طرف دیگر یکی از دوستان وینسنت کشته شده و گناهش مجددا به گردن وینسنت می افتد. وینسنت مساله را پیگیری کرده و قاتل همسر و دوستش را پیدا می کند. قاتل خودکشی می کند و وینسنت برای یک زندگی آرام به شهری دیگر سفر می کند.
لیست بازیگران
نام | شخصیت |
---|---|
Humphrey Bogart | Vincent Parry |
Lauren Bacall | Irene Jansen |
Bruce Bennett | Bob |
Agnes Moorehead | Madge Rapf |
Tom D'Andrea | Cabby (Sam) |
Clifton Young | Baker |
Douglas Kennedy | Detective Kennedy |
Rory Mallinson | George Fellsinger |
Houseley Stevenson | Dr. Walter Coley |
گالری تصاویر و ویدئو
تصاویر
ویدئو ها
نقد فیلم مسیر تاریک
فیلم «مسیر تاریک» (Dark Passage) از جمله کارهای قوی سبک نوآر (در دهه 40 میلادی) در سینمای هالیوود است که جنبه های مختلف یک درام جنایی را به رخ می کشد. از سوی دیگر فیلمبرداری و هدایت فیلم از زاویه دید نقش اول فیلم بدون نمایش چهره او هم تعلیق فیلم را بالا برده است و هم هنر کارگردان و فیلمبردار را نمایش داده است. نمایش جنبه های مدرن شهر سان فرانسیسکو و زندگی در آن از دیگر نکات جالب این فیلم است. آسانسور خانه ایرن، دکور و وسایل خانه او و همچنین ساختار شهری و مونوریل هایی که در داخل شهر پراکنده هستند از جمله این ظواهر هستند. ایده جراحی صورت نیز از جمله ظواهر پیشرفت علم و فناوری است که در این فیلم به تصویر کشیده شده است و تخیلات پیرامون حواشی آن را بیان می کند.
داستان فیلم (Dark Passage) حداقل تا یک ساعت اول از زاویه اول شخص است که این در سینما شایان توجه است. تکنیک مورد استفاده نویسنده و کارگردان برای نمایش این نوع روایت، نحوه تصویربرداری است که از زاویه دید همفری بوگارت است. این تکنیک نه تنها نحوه روایت را تعیین کرده است بلکه تعلیق موجود در چگونگی چهره نقش اول فیلم را بالا برده است. این زمینه سازی برای شکل گیری تم اصلی فیلم که همان جراحی صورت و تغییر چهره است، بسیار دلنشین و هنرمندانه است. با این وجود نقطه ضعف فیلمنامه و به تبع آن کل فیلم عدم وجود منطق داستانی در بعضی از سکانس ها است. متاسفانه این سکانس ها از اهمیت بالایی برخوردار است و در دید کلی بیینده تاثیر می گذارد. به عنوان مثال انگیزه راننده تاکسی از چنان کمکی به وینسنت مشخص نیست. اینکه راننده تاکسی از چه توانایی بالایی در خواندن افکار برخوردار است و به سرعت وینسنت را تسلیم می کند. اینکه او دوستی دارد که دقیقا حلال مشکلات وینسنت است و همان شب کار انجام می شود. همچنین خودکشی قاتل این فیلم (خانم مج) و پرت شدن از پنجره نیز چندان موجه به نظر نمی رسد. این در حالی است که وینسنت دلیل چندان محکمی برای دادگاه علیه او ندارد و فشار روحی روی قاتل نباید چندان زیاد باشد که دست به خودکشی بزند!
نقطه قوت و (شاید مهمترین) دلیلی که فیلم «مسیر تاریک» (Dark Passage) را از بین فیلم های دهه چهل متمایز می کند، بازی بوگارت و باکال در این فیلم است. این چهره ها نه تنها شاخص های سینمای هالیوود هستند بلکه بازی آنها چشم نواز و تاثیرگذار است. آرامش چهره بوگارت هم به عنوان مجرمی که از بی گناهی خود مطمئن است و هم به عنوان عاشقی بیچاره از نقاط قوت بازی اوست. احساسات باکال و گریه های او نیز واقعی می نماید.
نقاط قوت:
- تعلیق
- بازی زیبای بازیگران
- فیلمبرداری و کارگردانی قوی
نقاط ضعف:
- منطق داستان (خودکشی قاتل، کمک راننده تاکسی)
دیالوگ های ماندگار
- Dr: We're all cowards. There's no such thing as courage. There's only fear. A fear of getting hurt and a fear of dying. That's why human beings live so long.
- Irene: If you tell the truth, nobody believes you.
جوایز
عنوان جایزه | برنده | کاندید |
---|