کارگاه صدرنگ
cover A Woman's Face (1941) قابلیت پخش عمومی : بله

A Woman’s Face 1941

کارگردان George Cukor
نویسنده Francis de Croisset, Donald Ogden Stewart
زمان 106
کشور امریکا
ژانر رازآلود، درام

10 / 7.2

امتیاز
imdb

10 / 7.0

امتیاز
ما

خلاصه فیلم

آنا که نیمه چهره ­اش سوخته است، عقده زیبایی دارد و از آن رنج می­برد. همین عقده باعث می­شود به اولین ابراز عشق توسط بارینگ پاسخ مثبت دهد و فریب او را بخورد. بارینگ از آنا می­خواهد تا کودکی سه ساله را به قتل برساند تا تمام ارث خانواده بارینگ به او برسد. آنا به صورت تصادفی به یک دکتر جراح برخورد می­کند و چهره زیبایش را بازمی­یابد. او کارهای زشت گذشته­ اش را پشت سر گذاشته و توانایی قتل ندارد. در انتها هنگامی که بارینگ به تنهایی قصد اجرای نقشه­ اش را دارد، توسط آنا کشته می­شود. تمام فیلم در دادگاه آنا تعریف می­شود.

مشاهده بیشتر

لیست بازیگران

نام شخصیت
Joan Crawford Anna Holm
Melvyn Douglas Dr. Gustaf Segert
Conrad Veidt Torsten Barring
Osa Massen Vera Segert
Reginald Owen Bernard Dalvik
Albert Bassermann Consul Magnus Barring
Marjorie Main Emma Kristiansdotter
Donald Meek Herman Rundvik
Connie Gilchrist Christina Dalvik
Richard Nichols Lars-Erik

گالری تصاویر و ویدئو


A Woman’s Face 1941
1
A Woman’s Face 1941
2
A Woman’s Face 1941
3
A Woman’s Face 1941
4
A Woman’s Face 1941
5
A Woman’s Face 1941
6
Court - A Woman's Face
Crawford Suspension - A Woman's Face
Dance - A Woman's Face
Long Shot Scene - A Woma's Face
Kid - A Woman's Face
Final Scene - A Woman's Face
Fast Framing -A Woman's Face
Suspension - A Woman's Face
A Woman’s Face 1941
A Woman’s Face 1941
A Woman’s Face 1941
A Woman’s Face 1941
A Woman’s Face 1941
A Woman’s Face 1941
1/8
2/8
3/8
4/8
5/8
6/8
7/8
8/8

نقد فیلم چهره یک زن

فیلم «چهره یک زن» (A Woman’s Face) از جمله آثار ارزشمند جورج کوکر است. او در این فیلم مجموعه ای از تکنیک های سینمایی را به خوبی اجرا کرده است. به عنوان مثال م ی­توان به روایت فیلم اشاره کرد که تماما به صورت فلش بک صورت می گیرد. داستان توسط شاهدان دادگاهی روایت می ­شود که هر یک مجموعه ای از صفات و ویژگی های شخصیتی دارند. گرچه زاویه نگاه آنها بدون در نظر گرفتن عقاید و پیش فرض های شاهد بیان می ­شود و فیلم را اندکی از واقع­ گرایی دور می­ کند، ولی تکه های روایت فیلم به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت و زیبای کارگردانی کوکر تعلیق موجود در فیلم و فیلمنامه است. این تعلیق گاهی توسط فیلمنامه ایجاد شده و گاهی توسط زاویه نگاه کارگردان. به عنوان مثال با گذشت بیش از سی دقیقه بیننده همچنان نمی­ داند، مقتول کیست یا اینکه آیا چهره آنا در زمان دادگاه سالم است یا جراحی او ناموفق بوده است.

یکی دیگر از نقاط قوت «چهره یک زن» (A Woman’s Face) بازی بازیگران مشهوری چون جوان کرافورد و ملوین داگلاس است. کرافورد در نقش آنا به خوبی توانست از پس چهره مردد شخصیتش بربیاید. تردید او در قتل و معصومیتش پس از جراحی و به عنوان عاشقی فریب خورده به خوبی به نمایش درآمده است. با این وجود، نیمه اول فیلم که حاکی از شخصیت منفی و باجگیر آنا است چندان خوب اجرا نشده است. در واقع کرافورد نگاهی معصومانه دارد که شخصیت منفی او را به خوبی به نمایش نمی گذارد. از سوی دیگر ملوین داگلاس در نقش دکتر جراح یکی از بازی های زیبای خود را به نمایش می­ گذارد. او نیز چهره ای آرام و در عین حال عاشق­پیشه دارد. بازی او نیز در چندین صحنه سرد و بی­روح است. شخصیت های فرعی گاهی اوقات تصنعی هستند (مانند شخصیت خدمتکار خانواده بارینگ). اما در مجموع قابل قبول و گاهی بالاتر از انتظار است (بازی کودک).

یکی از مهمترین نقاط قوت این فیلم (A Woman’s Face) فیلمنامه آن است. گرچه شخصیت­ ها محدود هستند ولی اغلب به صورت قابل­ قبولی عمیق و شناخته شده هستند. تعلیق موجود در داستان نیز از جمله نقاط قوت فیلمنامه است. با این وجود شخصیت های داستان اغلب به صورت اغراق شده مثبت یا منفی هستند. آقای بارینگ مرد پول دوستی است که دائما در فکر حقه ­بازی است و در نهایت خودش تصمیم به اجرای قتل می­ گیرد. عشق او نسبت به اما نیز کاملا طراحی شده و سودجویانه است. از سوی دیگر دکتر جراح شخصیتی کاملا مثبت و آرام است. او دزد خانه­ اش را با مهربانی می­ پذیرد و جراحی می­ کند، آبروی آنا را جلوی دیگران نمی­ برد و عاشق سینه­ چاک او می­ شود. حتی ترک همسر سابق دکتر نیز توسط بیننده قابل توجیه است چون زن او با چندین مرد ارتباط دارد، به نحوی که نام آنها را با هم قاتی می­ کند.

نقاط قوت:

  • بازی خوب بازیگران
  • فیملبرداری بدیع
  • فیلمنامه قوی (روایت از شاهدان دادگاه)
  • تعلیق

نقاط ضعف:

  • بازی تصنعی بعضی از بازیگران مکمل
  • وجود شخصیت های کاملا خوب یا کاملا بد
  • جلوه های ویژه گاها ضعیف

دیالوگ های ماندگار

  • Ana: Oh, no, you're the expert.
    Turn on your lights.
    Dr Segert: Unfortunately for humanity, the light hasn't been invented...
  • Dr Segert: I'm a scientist, not a clergyman. I go by the evidence of things as they are, not as I might like them to be.
  • Bailiff: The judge also suggested that Dr. Segert might like to come along with the prisoner.

جوایز

جوایزی برای این فیلم ثبت نشده است .

عنوان جایزه برنده کاندید

نظرات

cover A Woman's Face (1941) قابلیت پخش عمومی : بله
مشاهده پرونده مربوطه