Eyes Without a Face 1960
کارگردان | Georges Franju |
---|---|
نویسنده | Jean Redon , Pierre Boileau |
زمان | 90 |
کشور | فرانسه، ایتالیا |
ژانر | درام، ترسناک |
خلاصه فیلم
دکتر گنسیر ایده های جدید ولی ناتمامی در خصوص جراحی صورت دارد. دختر دکتر گنسیر (کریستین) در یک حادثه چهره خود را از دست داده است. به همین خاطر دکتر و همکارش دختران زیبای شهر را ربوده و صورت آنها را برای انتقال به صورت کریستین جراحی می کنند. در انتها پلیس که سرنخ هایی از این دخترربایی پیدا کرده است، به صورت تصادفی خللی در یکی از جراحی¬های دکتر ایجاد می کند. کریستین نیز که از این ماجرا خسته شده است، همکار دکتر را به قتل رسانده و با رها کردن سگ¬های وحشی سبب دریده شدن پدرش می شود.
لیست بازیگران
نام | شخصیت |
---|---|
Pierre Brasseur | Docteur Génessier |
Edith Scob | Christiane Génessier |
Alida Valli | Louise |
Juliette Mayniel | Edna Grüber |
Alexandre Rignault | Inspector Parot |
Béatrice Altariba | Paulette |
Charles Blavette | L'homme de la fourrière |
Claude Brasseur | Un inspecteur |
François Guérin | Jacques Vernon (as Francois Guerin) |
گالری تصاویر و ویدئو
تصاویر
ویدئو ها
نقد فیلم چشم های بدون صورت
فیلم «چشم های بدون صورت» (Eyes Without a Face) در زمان خود و در سبک خود تاثیرگذار و پیشتاز است. ایده جراحی صورت که پیش از این بیشتر برای فیلم های درام و معمایی استفاده شده بود، در این فیلم به شکل ترسناک درمی آید. صحنه های زیبای جراجی صورت که به وضوح نمایش داده می شود، دریده شدن دکتر توسط سگها و حمل جسد صحنه های بدیعی است که نسبت به زمان خود بسیار گیرا است. با این وجود کارگردانی فیلم چندان به دل نمی نشیند. سکانسهای طولانی بالا رفتن از پله ها و پایین آمدن، رانندگیهای طولانی، نگاه بازیگران به اطراف و آماده شدن برای شروع مکالمه گرچه همگی به حس تعلیق فیلم می افزاید، ولیکن سرعت فیلم را به شدت پایین آورده و از هیجان آن می کاهد. در نهایت می توان گفت در مقایسه با فیلم های آمریکایی نظیر، این فیلم حرف کمی برای گفتن دارد.
بازیگران این فیلم (Eyes Without a Face) نیز همچون کارگردانی چندان درخشان نیستند. دکتر گنسیر، روحیه سردی دارد. این بازی سرد گرچه برای دکتری بی رحم و جانی مورد پسند است، اما برای پدری دلسوز خوب عمل نمی کند. از سوی مقابل همکار دکتر گسنیر زن زیبارویی است که گرچه شخصیت مهربان او به دل می نشیند و خاطرات تلخ او را باورپذیر می کند ولی روحیه بیرحم او را چندان خوب به تصویر نمی کشد. نقطه عطف بازیگری می توانست بازی دختر دکتر باشد، که با عذاب وجدانی بزرگ دست و پنجه نرم می کند و در نهایت تصمیم حیاتی فیلم را می گیرد. دختر نیز نتوانسته است حس اصلی و تعلیق شخصیت خود را به نمایش بگذارد. در نهایت می توان گفت این فیلم پتانسیل های بسیار خوبی داشت که اگر با بازیگران حرفهای و یا در زمانی دیگر ساخته می شد، بسیار زیبا از آب درمی آمد.
اگرچه فیلمنامه «چشم های بدون صورت» (Eyes Without a Face) مبتنی بر یک داستان ترسناک جذاب و علمی تخیلی است، اما شخصیت بازیگران به خوبی در آن پرورش نیافته است. به عنوان مثال شخصیت دکتر به عنوان مرد مهربانی که دخترش را دوست دارد و به خاطر عشق به دخترش دست به هر جنایتی می زند، پتانسیل بسیار خوبی برای شکل گیری یک شخصیت خاکستری ایجاد می کند. با این وجود داستان به نحوی پیش می رود که بیننده هیچ حس همدردی با دکتر ندارد. به علاوه منطق داستان در برخی نقاط حساس ضعیف است. به عنوان مثال نقشی که دو کاراگاه در کشف و حل معما بازی می کنند بسیار اندک و بیاهمیت است. در واقع اگر دختر دکتر می خواست حرکت نهایی را در اثر عذاب وجدان انجام دهد، نیازی به موشکافی و پرس و جو از دکتر در بیمارستان نبود، اگر هم قرار بود کاراگاهها نقش مهمی ایفا کنند، نیازی به حرکت دختر نبود. این دو سناریو هر دو زیبا و گیرا است به شرطی که یکی از آنها به خوبی از آب درمی آمد. شخصیت پردازی به قدری ضعیف است که داستان زندگی بازیگران در دو نقطه (دقایق 14 و 22) توسط بازیگران دیگر به صورت کاملا بیربط و تنها برای اطلاعات بینندگان بیان می شود.
نقاط قوت:
- تعلیق
- گریم و چهره آرایی قدرتمند
نقاط ضعف:
- فیلمنامه ضعیف
- کارگردانی ضعیف
بازی ضعیف
دیالوگ های ماندگار
- Audience: What a wonderful future you’ve shown us.
Dr: The future, Madame, is something we should have started on a long time ago.
جوایز
عنوان جایزه | برنده | کاندید |
---|