The Big Sleep 1946
کارگردان | Howard Hawks |
---|---|
نویسنده | William Faulkner, Leigh Brackett, Jules Furthman, Raymond Chandler |
زمان | 114 |
کشور | آمریکا |
ژانر | جنایی، رازآلود، نوآر |
خلاصه فیلم
مارلو کاراگاه خصوصی (شاموس) است که مامور می شود مشکلات خانواده ژنرال استرنوود را حل کند. ماجرا بسیار پیچیده است، اما اصل داستان ماجراجویی های مارلو و ارتباط عاشقانه او است. ژنرال دو دختر زیبا دارد. کارمن دختر کوچکتر بازیگوش و بی احتیاط است و بارها در دام اخاذان گرفتار شده است، دختر بزرگتر (راتلج) برای نجات خواهرش خود را در دام فردی به نام ادی مارس می اندازد. شان ریگان راننده خانواده است که عاشق کارمن است و توسط افراد ادی مارس کشته شده است. ادی مارس برای مخفی کردن این ماجرا می گوید که زنش با ریگان فرار کرده است. از سوی دیگر برای اخاذی از خانواده استرنوود عکس های نامناسبی از کارمن گرفته می شود و فردی به نام گایگر کشته می شود. مردی به نام برودی که برای اخاذی آنجاست، عکس های کارمن را می دزدد. اما همه این ماجراها توسط مارلو کشف می شود. او در این بین صدمات بسیاری می بیند، ادی مارس را می کشد و شاهد چندین قتل است، اما در نهایت عاشق راتلج می شود و فیلم با قرار گرفتن این دو در آغوش یکدیگر به اتمام می رسد.
لیست بازیگران
نام | شخصیت |
---|---|
Humphrey Bogart | Philip Marlowe |
Lauren Bacall | Vivian Rutledge |
John Ridgely | Eddie Mars |
Martha Vickers | Carmen Sternwood |
Dorothy Malone | Acme Book Shop Proprietress |
Louis Jean Heydt | Joe Brody |
Charles Waldron | General Sternwood |
Charles D. Brown | Norris - the Butler |
Bob Steele | Lash Canino |
Elisha Cook Jr. | Harry Jones |
گالری تصاویر و ویدئو
تصاویر
ویدئو ها
نقد فیلم
بسیاری از کارشناسان معتقدند فیلم خواب بزرگ (The Big Sleep) از جمله بهترین فیلم های تاریخ سینما است. به نظر می رسد حضور شخصیت های اسطوره ای سینمای هالیوود یعنی زوج همفری بوگارت و لورن باکال (که در واقع نیز همسر یکدیگر بوده اند) در این قضاوت بی تاثیر نباشد. همچنین داستان ریموند چندلر که مورد اقتباس نویسندگان فیلم شده و پیچیدگی های کاراگاهی آن، به علاوه کیفیت ساخت و استاندارد های آن باعث شده که این فیلم (The Big Sleep) در زمره نمونه های اعلای سینمای نوآر در دهه پنجاه سینمای آمریکا قرار بگیرد. نحوه نورپردازی فیلم، استفاده از نورهای غیرمستقیم و مشبک، صحنه های تاریک شب در شهر باران خورده، قهرمان مردی که آرام و سرد است، زنان اغواگری که معصومیت خود را از دست داده و مدام دروغ می گویند و داستان تیره این فیلم همگی از نشانه های بارز فیلم نوآر است. این فیلم از هر لحاظ نکات آموزشی بسیاری برای علاقه مندان به سینما دارد. انتخاب صحنه ها و جریان آرام بین آنها در دستان هاکس قرار دارد. او مطالب بسیاری را در نماها و دیالوگ های مختصر بیان می کند. رابطه بین کتاب و رابطه عاشقانه چندین بار در طول فیلم مورد اشاره قرار می گیرد. این اشاره ها در عین حال که مجال هنرنمایی فرمی را به کارگردان می دهد، شخصیت سازی را عمیق و تاثیرگذار می کند. به عنوان مثال ابتدای آشنایی (و شاید رقابت عاشقانه) خانم راتلج و مارلو با دیالوگی است که راتلج حضور کاراگاهان خصوصی را در کتاب ها محدود می کند. اوج این مطلب هنگامی است که مارلو به دو کتاب فروشی روبروی هم می رود. این دو کتاب فروشی کاملا متضاد هستند. فروشنده مغازه اول ناآگاه، سرد، خشن و دشمن مارلو است، اما فروشنده مغازه دوم آگاه به بازار کتاب، گرم، مهربان و تا حدودی اغواگر است. داستان بدون پرده دری رابطه مارلو و زن مغازه دار را با یک کات مناسب روایت می کند و روز آفتابی با شبی بارانی (تضادی دیگر) به پایان می رسد، در حالی که این ماجرا چندان در داستان اصلی فیلم تاثیرگذار نیست. در ارتباط بعدی مارلو و راتلج نیز صحبت از مارسل پروست نویسنده فرانسوی می شود که با اظهار بی اطلاعی مارلو به ظاهر پوچ می رسد. اما مجددا نشانگر ارتباط کتاب و روابط عاشقانه در این فیلم است. (در انتهای این بند باید اشاره کرد که در این فیلم نیز کارگردان در صحنه های تیراندازی کم سلیقگی به خرج می دهد و از نشان دادن زخم یا حتی اندکی خونریزی جلوگیری می کند.)
گرچه این فیلم (The Big Sleep) صحنه هنرنمایی بازیگران بسیار خوبی است که در آینده حرفه ای خود جوایز بسیاری را دیده اند، اما همه آنها در کنار زوج هنرمند بوگارت، یاکال محو می شوند. سینمای دهه 50 میلادی تحت تاثیر مرد آرام و سیگار به دستی است که گرچه چندان زیبا نیست، اما بسیار محبوب است. بازی او دقیقا همان چیزی است که یک فیلم نوآر و خصوصا این فیلم می طلبد. او مردی آرام است که خواندن احساسات از چهره او بسیار سخت است. اما او مردی احساساتی است. عاشق می شود، می ترسد و به اشتباهاتش اعتراف می کند. تُن صدای او بسیار یکنواخت و سرد است ولی در عین حال تاثیرگذار است. او با آرامش راه می رود اما درونی فعال و پرجنب و جوش دارد و آمادگی آن را دارد که کسی را بزند یا ببوسد! در کنار او باکال حضور دارد که زنی زیبا و در عین حال سرسخت است. به نوعی می توان گفت مدیریت خانه ژنرال استرنوود به عهده اوست و مشکلات خانوادگی توسط او باید مرتفع شود. سردی و شیطنت در نگاه او موج می زند، اما احساس نیاز به محبت و زنانگی نیز در او یافت می شود. فیلم نوآر به شخصیت هایی همچون مارلو و راتلج نیاز دارد که احساسات زیر لایه ای از خشونت دفن شده است.
در خصوص فیلمنامه هرگز نمی توان از نفوذ داستان چندلر غافل ماند. داستان او به قدری پیچیده و در عین حال جذاب است که هر مخاطبی را میخکوب می کند. بسیاری معتقدند این پیچیدگی در ذات فیلم های نوآر و کاراگاهی قرار دارد. آنها معتقدند آنچه در این فیلم (The Big Sleep) مهم است فهم داستان جنایی نیست، بلکه فهم فرآیند کاراگاهی مارلو و سپس داستان عاشقانه او با خانم راتلج است. اما ما معتقدیم این پیچیدگی از حد مجاز فراتر رفته و بیننده را به قدری گیج می کند، که از هدف اصلی فیلم دور می شود. شاید بتوان گفت در کنار پیچیدگی داستانی، حضور شخصیت های تاثیرگذار زیاد، استفاده از نام کوچک و نام فامیل به صورت نامنظم و عدم مشاهده برخی چهره های تاثیرگذار (مانند شان ریگان) برای استفاده از حافظه تصویری بیننده عامل پیچیده تر شدن این فیلم (The Big Sleep) است. اما در کنار این مطلب نویسندگان نیز با مهارت دیالوگ ها را نگاشته و جملات را هنرمندانه در کنار یکدیگر قرار داده اند. دیالوگ های مارلو اغلب زیرکانه، هوشمندانه و گاهی همراه با طنزی طعنه آمیز است. به عنوان مثال او خطاب به ژنرال می گوید که دخترش «قصد داشت روی پای من بنشیند، در حالی که من ایستاده بودم». شخصیت پردازی هم در مرحله بازیگری و هم دیالوگ نویسی کم نظیر هستند. تنها به عنوان دو نمونه کوچک می توان به عادت گوش خاراندن مارلو اشاره کرد، که به خوبی نشانگر فکر کردن او به یک معمای جدید است. همچنین دیالوگ بین مارلو و راتلج در رستوران درباره مسابقه اسب سواری (که گویا این صحنه بعدا به فیلم اضافه شده است) در ساختن شخصیت هر دو بازیگر اصلی بسیار موثر است. این دیالوگ نشان می دهد که این دو عاشق ساده و آسان در آغوش یکدیگر نمی آیند. آنها شیفته رقابت، نبرد و پیروزی هستند. کنایه های آنها به یکدیگر در عین حال که زهرآلود و ناراحت کننده است، اما عاشقانه و مهربانانه است. یک عاشقانه خشن!
نقاط قوت:
- کارگردانی
- بازیگری
نقاط ضعف:
- فیلمنامه بسیار پیچیده
دیالوگ های ماندگار
جوایز
عنوان جایزه | برنده | کاندید |
---|---|---|
National Film Preservation Board, USA (1997) | National Film Registry | |
Online Film & Television Association (2017) | بهترین فیلم |