Monty Pythons Life of Brian 1979
کارگردان | Terry Jones |
---|---|
نویسنده | Monty Python Group |
زمان | 94 |
کشور | انگلستان |
ژانر | کمدی |
خلاصه فیلم
برایان دقیقا در همان لحظه ای که مسیح متولد شد به دنیا می آید. او یهودی است و هیچ استعداد یا توانایی خاصی ندارد، اما از همان ابتدا توسط برخی از علما با مسیح اشتباه گرفته می شود. برایان به سن جوانی می رسد و در یک حادثه مردم او را با مسیح اشتباه می گیرند. طرفدران برایان از هر سخن یا رفتار برایان استفاده می کنند و تقدس زایی می کنند، اما در نهایت سرنوشت او به صلیب کشیده شدن است.
لیست بازیگران
نام | شخصیت |
---|---|
Graham Chapman | Brian Cohen and others |
John Cleese | Jewish Official and others |
Terry Gilliam | Member of Jewish Group and others |
Eric Idle | Loretta and others |
Terry Jones | Cohen's Mother and others |
Michael Palin | Roman Empire and others |
Terence Bayler | Gregory |
Carol Cleveland | Mrs. Gregory |
Kenneth Colley | Jesus |
Charles McKeown | False Prophet and others |
گالری تصاویر و ویدئو
تصاویر
ویدئو ها
نقد فیلم مونتی پایتون زندگی برایان
فیلم «مونتی پایتون زندگی برایان» (Monty Python’s Life of Brian) سومین اثر سینمایی از گروه شش نفره مونتی پایتون است. این گروه که پیش از این در ساخت برنامه های طنز تلویزیونی شهرت خود را به دست آورده بود، با ساخت فیلم «مونتی پایتون و جام مقدس» 1975 مورد توجه علاقه مندان سینما نیز قرار گرفت. فیلم زندگی برایان هم مثل جام مقدس از نظر داوران جشنواره ها دور ماند. فیلم زندگی برایان، به شکل عجیبی هیچ جایزه یا نامزدی در کارنامه خود ندارد، گرچه مخاطب مردمی این اثر را بسیار پسندید[1]. شاید یکی از عوامل قهر جشنواره ها و منتقدین با فیلم زندگی برایان شائبه توهین به تقدسات مسیحی بود. برخی از منتقدان و بینندگان در اواخر دهه هفتاد فیلم «زندگی برایان» را توهینی فاحش نسبت به عقاید مسیحیان دانستند، اما راجر ابرت منتقد مشهور آمریکایی صراحتا این ادعا را انکار می کند و به نقل از نشریه New Republic معتقد است احتمالا خود حضرت مسیح (ع) نیز از دیدن این فیلم لذت برده است!
اما یکی دیگر از انتقادات جدی فیلم «مونتی پایتون زندگی برایان» (Monty Python’s Life of Brian) شوخی های کم رمق و کند فیلم است. به عنوان مثال در سکانسی حدودا 3 دقیقه ای حضور زنان در مراسم سنگسار و دلیل واهی مسئول اعدام برای سنگسار نشان داده می شود. این نکته گرچه در جای خود نقدی ظریف و هوشمندانه به قواعد عجیب سنگسار در دیانت یهود است، اما توانایی جذب بینندگان برای سه دقیقه را ندارد. در واقع بیننده زیرک حتما از دیدن این سکانس مشعوف می شود، اما بعید است با صدای بلند بخندند. این ویژگی در بیشتر طنزهای مونتی پایتون یافت می شود، اما در این فیلم سرعت شوخی ها کمتر و دقت آنها کمتر است. راجر ابرت معتقد است این ویژگی ریشه در تفاوت کمدی انگلیسی و آمریکایی دارد. در حالی که کمدی انگلیسی به آرامی و از خلال نکات ریز مساله خود را پرورش می دهد، کمدی آمریکایی تیز و لبه دار است و تلاش می کند تا توسط مخاطب درک شده و مورد پذیرش قرار بگیرد. باید اذعان کرد که امروزه به خاطر فرآیند سریع آمریکایی شدن و قدرت بسیار زیاد هالیوود، کمدی آمریکایی در جهان فراگیر شده است. امروز شاهد سریال های طنزی هستیم که شوخی های خود را در کمتر از چند ثانیه به بیننده منتقل می کنند و با صدای خنده ضبط شده، پذیرش مخاطبین را کسب می کنند. من با تایید این اختلاف سبک بین طنز آمریکایی و انگلیسی همچنان معتقدم شوخی های فیلم «زندگی برایان» به وسعت و پختگی دیگر آثار این گروه نیست.
گراهام چپمن (در نقش برایان کوهن و چند شخصیت دیگر) و جان کلیس (در نقش رئیس سربازان رومی و چند نقش دیگر) در این فیلم نیز همانند «جام مقدس» به صورت ویژه می درخشند. برایان کوهن در این فیلم به صورت برجسته از دیگر شخصیت های داستان متفاوت است. عقلانیت او به عقلانیت مرسوم نزدیک تر است و بینندگان با او ارتباط بیشتری برقرار می کنند. همین مساله سبب می شود که نوعی اختلاف پتانسیل بین قهرمان فیلم و دیگر شخصیت ها پدید آید و همین اختلاف فیلم را به جریان می اندازد. شاید بتوان گفت بار سنگین طنز در فیلم «مونتی پایتون زندگی برایان» (Monty Python’s Life of Brian) بر دوش بازیگران و بازی آنها در لحظات خاص است. به همین خاطر است که تونی سوکول منتقد و فیلمنامه نویس آمریکایی معتقد است تری گیلیام کارگردان فیلم توجه ویژه ای به بازیگری داشته است.
بدون شک سبک طنز پردازی گروه مونتی پایتون منحصر به فرد است. پیشتر توضیح دادیم که طنز آنها را باید در سبک انگلیسی به معنای طعن آمیز، کند و بی اعتنا به مخاطب درنظر گرفت. این سبک خاص گرچه شدیدا وابسته به بازیگران است، اما بیش از هر چیز نیازمند ایده است. ایده های مونتی پایتون اغلب ناب و زیرکانه هستند. همین زیرکی سبب شد بینندگان فیلم «جام مقدس» شیفته مونتی پایتون شوند. درخواست های مکرر بینندگان در اواخر دهه هفتاد سبب اتحاد مجدد گروه شد. اما بینندگانی که خواهان اثری مشابه «جام مقدس» یا مجموعه تلویزیونی «سیرک پرنده» بودند، نسبت به فیلم «مونتی پایتون زندگی برایان» (Monty Python’s Life of Brian) کاملا ناامید شدند. پیتر هنسون منتقد سینما معتقد است «زندگی برایان» طعنه های تیزتر و خط داستانی قدرتمندتری دارد، اما این مسائل مورد توجه علاقه مندان گروه مونتی پایتون نبود. هنسون در ادامه دلیل این مساله را بیان می کند. او معتقد است داستان خطی و ناامیدکننده فیلم مانع از اجرای شوخی هایی می شود که مختص گروه مونتی پایتون بود. مثلا در سکانسی که موجودات فضایی وارد داستان می شوند، بینندگان به نوعی شاهد سبک خاص گروه هستند اما این سکانس ها کمتر در طول فیلم دیده شد. من باید اضافه کنم که گرچه سکانس موجودات فضایی مختص گروه مانتی پایتون است، اما دقیقا به خاطر روال خطی داستان و فضای فیلم «زندگی برایان» با بقیه فیلم سنخیت نداشت و نتوانست اثر مطلوب را روی بیننده بگذارد. در نهایت من با نتیجه هانسون موافق هستم که یک اثر متوسط از مونتی پایتون بهتر از بهترین آثار گروه های کمدی دیگر است، دیدن این فیلم را از دست ندهید.
[1] امروز هم فیلم «زندگی برایان» و هم «جام مقدس» بین 250 فیلم برتر سایت imdb حضور دارند.
دیالوگ های ماندگار
- Crucified Man: When you look at it. Life's a laugh and death's a joke. It's true. You'll see it's all a show. Keep them laughing as you go. Just remember that the last laugh is on you. And always look on the bright side of life.
- Reg: All right, but apart from the sanitation, medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, the fresh water system and public health, what have the Romans ever done for us?
- Stan: It's every man's right to have babies if he wants them.
Reg: But you can't have babies.
Stan: Don't you oppress me.
Reg: Where's the fetus going to gestate? You going to keep it in a box?
- Reg: What's the point of fighting for his right to have babies, when he can't have babies? Francis: It is symbolic of our struggle against oppression. Reg: It's symbolic of his struggle against reality.
جوایز
عنوان جایزه | برنده | کاندید |
---|---|---|
جوایز متفرقه | 0 جایزه | 0 نامزدی |