Before Midnight 2013
کارگردان | Richard Linklater |
---|---|
نویسنده | Richard Linklater, Julie Delpy, Ethan Hawke |
زمان | 109 |
کشور | آمریکا، یونان |
ژانر | درام، عاشقانه |
خلاصه فیلم
هجده سال از آغاز رابطه عاشقانه جسی و سلین گذشته است. آنها اکنون دو دختر دو قلو دارند و در سفری کاری/تفریحی در یونان هستند. جسی که از همسر سابقش یک پسر دارد اکنون مجبور است دور از فرزندش و در اروپا زندگی کند. سلین نیز در آستانه پیدا کردن شغلی جدی و خوب در پاریس است. به محض اینکه این زوج فراغتی پیدا می کنند دیالوگ های طولانی و قدم زدن آنها آغاز می شود. موضوعات پراکنده هستند اما اغلب دغدغه های یک زوج میانسال و درگیر زندگی است. به عنوان مثال آنها از مرگ، دوام رابطه، سرنوشت فرزندان و عاقبت خودشان سخن می گویند. در انتها هنگامی که به هتل می رسند، مشاجره با موضوع کلی ماندن یا رفتن از اروپا آغاز می شود. گرچه انتهای این مشاجره مانند بسیاری دیگر از مشاجره های زناشویی بازگشت به یکدیگر است، اما در این میان سخنان مهمی درباره اختلافات جدی مرد و زن و اساسا نوع تفکر آنها در رویارویی با زندگی رد و بدل می شود.
لیست بازیگران
نام | شخصیت |
---|---|
Ethan Hawke | Jesse |
Julie Delpy | Celine |
Seamus Davey-Fitzpatrick | Hank |
Jennifer Prior | Ella |
Charlotte Prior | Nina |
Xenia Kalogeropoulou | Natalia |
Walter Lassally | Patrick |
Ariane Labed | Anna |
Athina Rachel Tsangari | Ariadni |
Panos Koronis | Stefanos |
گالری تصاویر و ویدئو
تصاویر
ویدئو ها
نقد فیلم پیش از نیمه شب
ریچارد لینکلیتر، فیلم پیش از نیمه شب (Before Midnight) را از لحاظ ساختاری به چهار بخش مجزا تقسیم کرده است. بخش اول برای باز کردن داستان و معرفی شرایط شخصیت ها پس از نه سال از دیدار مجدد جسی و سلین است. بخش دوم به گفت و گو های دوستانه جسی با مردان و سلین با زنان اختصاص دارد. این بخش تا حدودی مانند فیلم های قبلی مکالمه ای و عقلانی است اما جو مکالمه ها دوستانه، غیررسمی و تا حدودی همراه با شوخی است. بخش سوم به مکالمه تمام افراد حاضر در خانه بر سر میز نهار اختصاص دارد. این مکالمات از عمق و جدیت بیشتری برخوردار است و گرچه همچنان با چاشنی شوخی همراه است، به امور مهمی همچون تفاوت های مرد و زن اشاره می کند. در این بخش چهار یا پنج نسل مختلف از ارتباط های عاشقانه مردان و زنان ترسیم می شود. جوانانی که به صورت آنلاین عشق ورزی می کنند، مردم عوامی که سنتی ازدواج کرده اند و عشق آنها از گره های کمتری برخوردار است، جسی و سلین که ارتباطی بسیار دراماتیک از پس ۱۸ سال ماجراجویی دارند، و زن و مرد پیری هر یک به نحوی معشوق خود را از دست داده اند و با خاطره آنها (یکی خاطرات زنده و دیگری خاطرات رو به فراموشی) زندگی می کنند. این بخش ما را برای بخش نهایی فیلم (Before Midnight) آماده می کند. در بخش چهارم به رسم دو فیلم قبلی لینکلیتر (از همین سه گانه) جسی و سلین وارد مکالمات دوگانه و ادامه دار خود می شوند. این مکالمات سبک واقع گرایانه لینکلیتر را دارد با این تفاوت که این بار بسیار زمخت و خشن شده است. جسی و سلین در دهه چهارم زندگی شان با ناملایمات زندگی مشترک آشنا شده اند و وقت آن است که عشق آنها در پیچ و خم خواسته های جدی آنها در زندگی قرار بگیرد[1].
فیلم پیش از نیمه شب (Before Midnight) تنها در بخش چهارم به سبک اصلی دو فیلم قبلی خود باز می گردد و لذا از همین لحاظ تاحدودی با انتظارات بیننده همخوانی ندارد. گرچه مکالمات خانواده بر سر میز نهارخوری بسیار جذاب و گیرا بود، اما می توان گقت نیمه اول فیلم نسبت به نیمه دوم از کیفیت کمتری برخوردار بود. به نظر می رسد ساختارشکنی لینکلیتر در این فیلم (که بیننده را به یاد فیلم های عادی دیگر در تاریخ سینما می اندازد) چندان به نفعش تمام نشد. علاوه بر ساختار فیلم (Before Midnight) ، کیفیت فرمی ساخت فیلم نیز تفاوت هایی با فیلم های قبل دارد. استفاده از نور روز در سواحل یونان، طبیعت کم نظیر یونان و همچنین نور پردازی در شب و استفاده از بازتاب دریاچه به فیلم حالتی رویایی و دلنشین داده است. استفاده مکرر از عمق فوکوس لنزها به فیلمبردار این امکان را داده است، که منظره های وسیع و گیرای پشت زمینه را به خوبی شکار کند. گرچه منظره ها و کیفیت فیلمبرداری از سطح بالایی برخوردار است، مشکلاتی که نوع نگاه دوربین وجود دارد. همان طور که گفته شد، سبک فیلم لینکلیتر واقع گرایانه و مبتنی بر اتفاقات عادی و مکالمات بین افراد است. اما در برخی سکانس ها، مانند سکانس استفاده از چاقو در آشپزخانه و یا بچه های در حال بازی در کنار ساحل، نوعی ترس و دلهره به بیننده القا می شود. گرچه می دانیم که در این فیلم نباید اتفاق عجیبی رخ دهد، اما کادر بسته از چاقو و دیالوگ هایی در مورد خطر استفاده از آن و بازی بازیگران همگی این دلهره را به بیننده القا می کنند، که در واقع تمرکز بیننده را از متن فیلم منحرف می کند.
اثان هاک و جولی دلپی همانند فیلم های قبلی این مجموعه قدرتمند و هوشمندانه بازی می کنند. آنها دیالوگ های طولانی را در سکانس های طولانی حفظ کرده اند و بدون توقف احساسات همراه با محتواهای مختلف را بازی می کنند. گرچه در این فیلم (Before Midnight) تعادل بین بازی شخصیت ها که در فیلم قبلی اندکی به سوی سلین متمایل شده بود، بیشتر جلوه گری می کند، اما جسی نیز به اندازه کافی عکس العمل و بازی دارد. اینکه بازیگران این فیلم خودشان در نگارش فیلمنامه همکاری کرده اند، به نحوه بازی آنها کمک می کند. جسی همانند هر دو فیلم قبل هنگامی که سخن می گوید با دستانش محتوا را بازی می کند (در کلیپ ها مشاهده کنید)، و سلین احساسات زنانه را با شدت در گفتار و حرکت های ظریف جسمی به نمایش می گذارد. اینکه طراحی لباس های بازیگران بسیار ساده و غیررسمی است و در طول فیلم تغییرات اندکی می کند، با واقعیت همخوان است، اما به نظر می رسد برای دراماتیک کردن فیلم بهتر بود بازیگران لباس های متفاوتی را تجربه می کردند. به عنوان مثال صحنه هتل و سپس دیالوگ های لب ساحل می توانست با تغییراتی همراه باشد.
همانطور که تاکنون مشخص شده است، فیلمنامه در این فیلم (Before Midnight) نقش اصلی را بازی می کند. دیالوگ ها به عنوان هسته اصلی فیلم طراحی ظریف و بسیار سنجیده ای دارند. در پس شوخی ها و طنازی های شخصیت ها محتوا و تامل نهفته است. به عنوان مثال هنگامی که جسی درباره دو طیف اغراق آمیز شخصیت هایی سخن می گوید که یکی حتی همسر بیست ساله خود را به جا نمی آورد و دیگری حتی راننده تاکسی و مسافر مترو را آشنا می پندارد، در واقع به اختلافات بین شخصیت ها و خصوصا اختلافات مرد و زن اشاره می کند. مطالب آنها در خصوص عقلانیت، نقش مردان در جنگ ها، خاطرات نینا از صحنه به هوش آمدن مردان پس از کما و ارتباط اینترنتی زوج جوان، همگی به نوعی دو قطب یک ارتباط را برای ما تفکیک می کند. در واقع می توان گفت سه گانه لینکلیتر در خصوص ارتباط زن و مرد است، که در فیلم اول با عشق داغ آغاز می شود و در فیلم سوم با واقعیت زندگی روبرو می شود. فیلمنامه این فیلم را می توان خرید و در کتابخانه منزل نگاه داشت.
[1] رودریگو پرز به زیبایی در این باره می نویسد: «عاشق شدن آسان است اما نگاه داری از عشق با وجود مساپل پیچیده زندگی در کنار آن بسیار دشوار است.»
نقاط قوت:
- فیلمنامه
- فیلمبرداری
- بازیگری
نقاط ضعف:
- عدم نوآوری نسبت به فیلم قبلی
- کارگردانی
دیالوگ های ماندگار
- Celine: In France, we stuff tomatoes with tomatoes and peppers with peppers.
Nina: We use the same for both because of the way it reacts differently in terms of taste. - Celine: I read on the fridge at work, you know those magnet words, that people make sentences with? “Women explore for eternity in the vast garden of sacrifice”. That line is so damn true, and it’s been for 10,000 years, BUT THAT’S ENOUGH.
- Natalia: Like sunlight, sunset, we appear, we disappear. We are so important to some, but we are just passing through.
- Jesse: If you want love, then this is it. This is real life. It's not perfect but it's real.
جوایز
عنوان جایزه | برنده | کاندید |
---|---|---|
اسکار (۲۰۱۴) | بهترین فیلمنامه اقتباسی Richard Linklater Julie Delpy Ethan Hawke |
|
گلدن گلوب (۲۰۱۴) | بهترین بازیگر نقش اول زن Julie Delpy |
|
جوایز دیگر | بیش از 20 جایزه | بیش از 55 کاندید |