کارگاه صدرنگ
Adaptation قابلیت پخش عمومی : بله

Adaptation. 2002

کارگردان Spike Jonze
نویسنده Susan Orlean (book), Charlie Kaufman (screenplay)
زمان 114
کشور آمریکا
ژانر درام، جنایی

10 / 7.7

امتیاز
imdb

10 / 7.1

امتیاز
ما

خلاصه فیلم

چارلی نویسنده ای است که قرار است کتاب سوزان اورلئان را به فیلمنامه تبدیل کند. کتاب سوزان درباره مردی به نام جان است که عاشق گل های ارکیده است. جان زندگی و علایق بسیار عجیبی دارد و سوزان را به خود جلب کرده است. او کارهای عجیبی می کند و به دلیل نامشخصی به یکی از انواع نادر ارکیده (ارکیده روح) علاقه خاصی دارد. چارلی در نگارش فیلمنامه با مشکلات بسیاری روبرو است. او از برادر نویسنده اش کمک می خواهد و آنها تصمیم می گیرند، تحقیقات دقیق تری درباره ارتباط سوزان و جان انجام دهند. حاصل این تحقیقات فرجام خوبی ندارد. جان و سوزان در پنهان با یکدیگر ارتباط عاشقانه دارند و ارکیده روح، ماده اصلی تهیه نوعی ماده مخدر است که از قدرت بالایی برخوردار است. هنگامی که واقعیت ماجرا کشف می شود، درگیری خونینی صورت می گیرد که جان و برادر چارلی جان خود را از دست می دهند.

مشاهده بیشتر

لیست بازیگران

نام شخصیت
Nicolas Cage Charlie Kaufman / Donald Kaufman
Meryl Streep Susan Orlean
Chris Cooper John Laroche
Tilda Swinton Valerie Thomas
Jay Tavare Matthew Osceola
Litefoot Russell (as G. Paul Davis)
Curtis Hanson Orlean's Husband
Jim Beaver Ranger Tony
Cara Seymour Amelia Kavan
Doug Jones Augustus Margary

گالری تصاویر و ویدئو


Adaptation. 2002
1
Adaptation. 2002
2
Adaptation. 2002
3
Adaptation. 2002
4
Adaptation. 2002
5
Adaptation. 2002
6
Cage and Swinton Act Well (2002) Adaptation
Using Natural Scenes in Drama (2002) Adaptation
Meryl Streep After Using Drugs (2002) Adaptations
How Life has Beggined (2002) Adaptation
Visual Effects in Accident (2002) Adaptation
Adaptation. 2002
Adaptation. 2002
Adaptation. 2002
Adaptation. 2002
Adaptation. 2002
Adaptation. 2002
1/5
2/5
3/5
4/5
5/5

نقد فیلم اقتباس

فیلم اقتباس (Adaptation) از جمله فیلم هایی است که یا عاشقش می شوید یا چنگی به دل نمی زند. در هر دو حالت نمی توانید برخی از ویژگی های بارز فیلم مانند بازی نیکولاس کیج و فیلمنامه کافمن را ندیده انگارید. سپایک جونز به عنوان کارگردان فیلم تمام تلاش خود را کرده است تا فیلمنامه دشوار این فیلم را به بهترین نحو اجرا کند. با این وجود او اصالت فیلمنامه را حفظ کرده و برای روان شدن فیلمش داستان را قربانی نکرده است. به عنوان مثال چارلی کافمن و دونالد کافمن با یک گریم مشابه (تقریبا یکسان) در فیلم ایفای نقش می کنند، که بازی نیکلاس کیج را برای ایجاد تضاد بین این شخصیت ها دشوار می کند. از سوی دیگر بسیاری از بازیگران فیلم، افراد عادی هستند که مضمون واقع گرایانه فیلمنامه را حفظ می کند (تعداد محدودی از بازیگران مانند کیج، کوپر و استریپ بازیگر حرفه ای هستند). تلاش جونز برای پایبندی به فیلمنامه ارزشمند است، اما مشکلی که کافمن در داستان فیلم دارد، جونز نیز در ساخت فیلم دارد. در واقع بیش از دو سوم فیلم صرف معرفی شخصیت ها و ایجاد فضای مناسب در فیلم می شود. مشکل کافمن در داستان (چون کافمن نام واقعی فیلمنامه نویس است، مشکل کافمن در واقع نیز همین است) آن است که ماجرا بیش از حد واقعی است و درامی در داستان وجود ندارد. لذا کافمن سعی می کند درام سازی کند. به همین خاطر ثلث آخر فیلم به شدت داستانی و پرماجرا است. این عدم تقارن ممکن است برای یک داستان یا یک کتاب جالب باشد، اما برای این فیلم آرام چندان مناسب نیست. خصوصا اینکه کارگردان برای نمایش صحنه های مرگ جان و تصادف برادر کافمن از جلوه های ویژه و صحنه های اکشن پرهیجانی استفاده می کند که با مابقی فیلم سنخیت چندانی ندارد. علاوه بر این در برخی صحنه ها گریم بسیار اغراق آمیز است (مانند قطرات عرق روی صورت کیج در ابتدای فیلم). شخصا قسمت اول فیلم را بیشتر دوست داشتم و امیدوارم بودم انتهای داستانی فیلم درباره مشکلات روحی خود کافمن باشد و نه مواد مخدر، قتل و قاچاق! با این وجود نمی توان انکار کرد که دومین تجربه مشترک جونز و کافمن (پس از فیلم جان مالکویچ بودن «Being John Malkovich») یک فیلم دیدنی و خاص است که درباره مشکلات نگارش فیلمنامه سخن می گوید.

در قسمت بازیگری با مجموعه بزرگ و غنی از مهارت های شاخص بازیگران در فیلم اقتباس (Adaptation) روبرو هستیم. نیکلاس کیج در این میان بیش از دیگران می درخشد. او در دو نقش کاملا متفاوت بازی می کند. چارلی کافمن شخصیتی درون گرا، خجالتی، دارای چارچوب های مشخص اخلاقی و حرفه ای و از طرف دیگر عاجز از برقراری ارتباط با اطرافیان است. دونالد کافمن برادر او شخصیتی کاملا متفاوت دارد. او برون گرا، اهل شوخی و خنده و در برقراری ارتباط کاملا موفق و سرزنده است. هر دوی این شخصیت ها توسط کیج ساخته می شوند. کیج در ایفای این نقش ها علاوه بر اختلاف بیانی و عملی بر روی فرم بدن خود نیز کار می کند. چارلی غالبا خمیده و خسته راه می رود، در حالی که دونالد سینه را جلو می دهد و فشاری بر عضلات صورتش وارد نمی کند. اما ما هیچ وقت در شناخت این دو شخصیت ظاهرا مشابه اشتباه نمی کنیم. راجر ابرت معتقد است کیج باید در زمره بهترین بازیگران مرد زنده (در رده رابرت دنیرو و جک نیکلسون) قرار بگیرد و دلیلش برای این ادعا انتخاب های گسترده و متنوع او برای بازی در فیلم های مختلف است. او بازی در شخصیت های متنوعی از جمله یک چترباز تا یک کاراگاه مخفی، یک خواننده راک اند رول و یا یک تبهکار حرفه ای را تجربه کرده است و در همه آنها موفق بوده است. فیلم اقتباس تجربه جدیدی در کارنامه اوست که بازی در دو شخصیت بسیار متفاوت دیگر را تجربه می کند. اما کیج تنها بازیگر حرفه ای این فیلم نیست. در واقع کریس کوپر در نقش جان لاروش از لحاظ کسب جایزه اسکار موفق تر عمل کرده است. او به خوبی توانسته است شخصیت یک دیوانه جذاب را بازی کند. او در طول زندگی خود دیوانه بسیاری چیزها شده است و تمام زندگی اش را وقف آنها کرده است. اما در آخرین دیوانگی اش عاشق ارکیده شده است و در این کار تا انتهایش پیش رفته است. او از اعتماد به نفس بسیار بالایی برخوردار است، اما ما می دانیم که این اعتماد به نفس حاصل مشکلات قدیمی او در زندگی اش است. در واقع غم بزرگی را با خود به دوش می کشد و منتظر کسی است که او را دوست داشته باشد. از همین رو زوج خود یعنی سوزان (با بازی مریل استریپ) را پیدا می کند. استریپ نیز پس از فعالیت های درخشانش در دهه هشتاد و اوایل نود مترصد بازگشتی شکوهمند به سینما است و در این کار موفق است. مهارخ اختصاص استریپ (علاوه بر مهارت های دیگرش) در تولید صدا و بازی با الحان مختلف است. به طور ویژه هنگامی که او برای اولین بار مواد مخدر را مصرف می کند و بازی او با صداهای تلفن بسیار جذاب و منحصر به فرد است.

فیلمنامه اقتباس (Adaptation) نقطه قوت این اثر هنری است. کافمن بدون توجه به اینکه ساخت چنین فیلمی چقدر می تواند مشکل باشد، به راحتی از تکنیک های نگارش استفاده می کند. به عنوان مثال عنوان فیلم از چند لحاظ با مضمون آن همخوانی دارد. در وهله اول خود فیلم اقتباسی از مشکلات واقعی کافمن در نگارش فیلمنامه هایی است که داستان دراماتیکی ندارند. در داخل داستان کافمن می خواهد فیلمنامه ای اقتباسی از کتاب سوزان اورلئان بنویسد که البته خود کتاب و سوزان نیز واقعی هستند. خود کتاب سوزان با نام «دزد ارکیده» نیز به نوعی اقتباسی از زندگی جان لاورش و اقتباسی ضعیفی از تئوری های چارلز داروین زیست شناس معروف قرن نوزدهم است. چارلی کافمن در این فیلم برای خود یک برادر خیالی را شخصیت سازی می کند. از آنجایی که این شخصیت در واقع وجود ندارد، کارگردان وفادارانه بازیگر جدیدی را برای آن اختصاص نمی دهد. اما اساسا چه نیازی به حضور این شخصیت هست؟ در واقع دونالد کافمن و چارلی کافمن در بسیاری از موارد شخصیت هایی متضاد دارند و این اختلاف پتانسیل حرکت فیلم را سرعت می بخشد. با وجود شرم ها و محذوریت های چارلی او حتی نمی توانست با سوزان یک ملاقات ساده کند، اما دونالد به او کمک می کند تا داستان را به مرزهای دراماتیک و اکشن خود نیزدیک کند. از سوی دیگر دونالد وجه عوامانه و غیرحرفه ای چارلی است که به کلاس های عمومی فیلمنامه نویسی می رود، داستان های پلیسی اش می فروشد و برای ارتباط با انسان ها نیاز به تلاش چندانی ندارد. همه اینها بدان معنی است که دونالد مکمل شخصیت چارلی است. در نهایت باید گفت در مقام فیلمنامه نویسی حتی قسمت های آخر فیلم که هیجانی و دراماتیک است نیز چندان بی قاعده نیست. امیلی بیکرتون معتقد است این نیز بخشی از داستان چارلی کافمن است که تحت تاثیر برادرش دونالد و کلاس های مک کی هالیوودی شده و به ابتذال کشیده شده است. در انتهای داستان هنگامی که چارلی به زندگی واقعی بازمی گردد، همان روزمرگی و واقعیت خام و تلخ همیشگی گریبان گیر اوست. او زنی را دوست دارد، اما سرنوشت آنها از یکدیگر کاملا مجزا است.

نقاط قوت:

  • فیلمنامه
  • بازیگری

نقاط ضعف:

  • داستان غیریکنواخت
  • کارگردانی

دیالوگ های ماندگار

  • John: You know why I like plants?
    Susan: Nuh uh.
    John: Because they're so mutable. Adaptation is a profound process. Means you figure out how to thrive in the world.
    Susan: …yeah but it's easier for plants. I mean they have no memory. They just move on to whatever's next. With a person though, adapting almost shameful. It's like running away.
  • Susan: Life seemed to be filled with things that were just like the ghost orchid – wonderful to imagine and easy to fall in love with but a little fantastic, fleeting and out of reach.
  • Donald Kaufman: That was her business, not mine. You are what you love, not what loves you. That's what I decided a long time ago.
  • Robert McKee: Nothing happens in the world? Are you out of your fucking mind? People are murdered every day. There's genocide, war, corruption. Every fucking day somewhere in the world somebody sacrifices his life to save somebody else. Every fucking day someone somewhere takes a conscious decision to destroy someone else. People find love, people lose it. For Christ sake a child watches her mother beaten to death on the steps of a church! Someone goes hungry, somebody else betrays his best friend for a woman. If you can't find that stuff in life, then you my friend don't know crap about life! And why the FUCK are you wasting my two precious hours with your movie? I don't have any use for it! I don't have any bloody use for it!

جوایز

عنوان جایزه برنده کاندید
اسکار (2003) بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
Chris Cooper
بهترین بازیگر نقش اول مرد
Nicolas Cage
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
Meryl Streep
بهترین فیلمنامه اقتباسی
Charlie Kaufman
گلدن گلوب (2003) بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
Chris Cooper
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
Meryl Streep
بهترین فیلم
بهترین کارگردان
Spike Jonze
بهترین بازیگر نقش اول مرد
Nicolas Cage
بهترین فیلمنامه
Charlie Kaufman
BAFTA (2003) بهترین فیلمنامه
Charlie Kaufman
بهترین بازیگر نقش اول مرد
Nicolas Cage
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
Meryl Streep
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
Chris Cooper
جشنواره بین المللی برلین خرس نقره ای بهترین فیلم
Spike Jonze
خرس طلایی بهترین فیلم
Spike Jonze

نظرات

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

Adaptation قابلیت پخش عمومی : بله
مشاهده پرونده مربوطه